رییس اجرایی حکومت می گوید که گسترش ساحه کشت مواد مخدر و افزایش شمار معتادان، سلامت افغانستان را تهدید می کند. آمار وزارت داخله نشان می ‌دهد که بیش از سی هزار تن در زندان ‌های کشور به سر می‌برند که قاچاقبران مواد مخدر، دومین گروه بزرگ زندانیان را تشکیل می‌ دهند. ویس احمد برمک، […]

رییس اجرایی حکومت می گوید که گسترش ساحه کشت مواد مخدر و افزایش شمار معتادان، سلامت افغانستان را تهدید می کند.

آمار وزارت داخله نشان می ‌دهد که بیش از سی هزار تن در زندان ‌های کشور به سر می‌برند که قاچاقبران مواد مخدر، دومین گروه بزرگ زندانیان را تشکیل می‌ دهند. ویس احمد برمک، وزیر داخله در آستانه “روز همسبتگی جهانی و هفته بسیج ملی علیه مواد مخدر” در نشستی صحبت می‌ کرد، گفت که پلیس مبارزه با مواد مخدر در شش ماه گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

به گفته وزیر امور داخله، پلیس مبارزه با مواد مخدر در جریان شش ماه گذشته در نتیجه یک‌هزار و شش صد و هشتاد و هشت رشته عملیات، یک ‌و نیم تُن هیرویین، شش اعشاریه هفت تن مورفین، و مقدار دیگر مواد مخدر از نزد قاچاقبران کشف و ضبط کرده است. وزیر داخله می افزاید که در این جریان چندین کار خانه تولید مواد مخدر نیز تخریب شده است.

بااین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افزایش شمار معتادان به مواد مخدر را تکان دهنده می خواند و می گوید که افزایش تولید مواد مخدر و بلند رفتن آمار معتادان سلامت افغانستان را تهدید می ‌کند. وی تأکید می کند که ناکامی در کار مبارزه علیه مواد مخدر، ناکامی جمعی است.

آمار وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نشان می ‌دهد که سال گذشته میلادی، سه صدو بیست و هشت هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود که نه هزار تن تریاک از اراضی تحت کشت، حاصل برداشت شده است. این ارقام در مقایسه با آمار سال دوهزار و شانزده میلادی، شصت و سه درصد در کشت کوکنار و هفتاد و هشت درصد افزایش را در تولید مواد مخدر نشان می ‌دهد.