عبدالله عبدالله، رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به کمیسیون انتخابات هشدار می دهد که نتایج ابتدایی انتخابات را بدون رسیدگی به خواست‌ های قانونی دسته های انتخاباتی اعلام نکند. آقای عبدالله تأکید می کند که نتایج ابتدایی را بدون رسیدگی به خواسته های قانونی دسته های انتخاباتی، نمی پذیرد. کمیسیون انتخابات می ‌گوید تلاش […]

عبدالله عبدالله، رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به کمیسیون انتخابات هشدار می دهد که نتایج ابتدایی انتخابات را بدون رسیدگی به خواست‌ های قانونی دسته های انتخاباتی اعلام نکند. آقای عبدالله تأکید می کند که نتایج ابتدایی را بدون رسیدگی به خواسته های قانونی دسته های انتخاباتی، نمی پذیرد.

کمیسیون انتخابات می ‌گوید تلاش ‌ها برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و ممکن است تا پایان روز چهارشنبه نهایی شود. ذبیح سادات، یکی از سخنگویان این کمیسیون گفته است که اعضای کمیسیون انتخابات برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات آمادگی دارند و در حال حاضر منتظر گزارش دبیر خانه این کمیسیون استند.

بااین حال، عبدالله عبدالله، رهبر دسته انتخابات ثبات و همگرایی در واکنش به این اقدام کمیسیون انتخابات می گوید که کمیسیون نباید نتایج ابتدایی انتخابات را بدون رسیدگی به خواست ‌های قانونی دسته های انتخاباتی اعلام کند. آقای عبدالله تأکید می کند که اگر کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست های قانونی دسته های انتخاباتی، نتایج ابتدایی را اعلام کند، این نتایج را نمی پذیرد و در برابر آن بی تفاوت نخواهد ماند.

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی درباره سه صد هزار رأی بدون شناخت بایومتریک و باز شماری آرا در شماری از مرکزهای رأی دهی ملاحظه دارد. اعضای دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می گویند که کمیسیون انتخابات به ملاحظه آنان پاسخ قناعت بخش نداشته است.

بااین حال، سفیر اتحادیه اروپا در کابل می گوید که پیش از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری باید دسته های انتخاباتی و کمیسیون انتخابات درباره جنبه فنی شمارش آرا به توافق برسند.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید: “می خواهم بگویم که بحث و گفتگو مهم است که کدام گزینه های فنی توسط کمیسیون مستقل انتخابات روی دست گرفته شود. چند روز پیش با همکاران افغانستانی خود نشست معلوماتی در کمیسیون انتخابات داشتیم. امیدوارم این نشست به برخی از پرسش ها، پاسخ گفته باشد، اگر نه باید وضاحت بیشتر ارایه شود.”

از سویی هم شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه گفته اند که اعلام نتایج انتخابات اشتباه بزرگ خواهد بود و بحران‌ آفرین خواهد شد.

بی اعتمادی پس از آن میان کمیسیون انتخابات و دسته های انتخابات پدیدار شد که این کمیسیون، روند بازشماری آرا را به تاریخ هژدهم عقرب آغاز کرد و تاکنون سه صد هزار رأی بدون شناخت بایومتریک را بی اعتبار اعلام نکرده است.