رییس اجرایی حکومت می گوید که تلاش ها در راستای تامین صلح در کشور جریان دارد. رییس اجرایی ابراز امیدوارمی کند که این تلاش ها به نتیجه برسد. روز بین المللی آگاهی از خطرات ماین و معاونت در امور ماین پاکی، با حضور مقام های حکومتی و نمایندگان سفارت آمریکا و یوناما در کابل، بزرگداشت […]

رییس اجرایی حکومت می گوید که تلاش ها در راستای تامین صلح در کشور جریان دارد. رییس اجرایی ابراز امیدوارمی کند که این تلاش ها به نتیجه برسد.

روز بین المللی آگاهی از خطرات ماین و معاونت در امور ماین پاکی، با حضور مقام های حکومتی و نمایندگان سفارت آمریکا و یوناما در کابل، بزرگداشت شد. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در همایشی که به همین مناسبت برگزار شده بود، بر حفظ دستاوردها در روند صلح تاکید کرد و گفت که صلح باید مورد قبول تمام مردم افغانستان باشد.

رییس اجرایی حکومت از گروه طالبان خواست که از فرصت ایجاد شده در روند صلح درست استفاده کنند. آقای عبدالله افزود که در راستای پاکسازی ماین ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان تاهنوز هشتاد درصد کار صورت گرفته است، اما هنوزهم بیست درصد باقیمانده چالش بزرگ به حساب می آید.

درهمین حال، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، نقش موسسات ماین پاکی و کارکنان این موسسات را در زمینه پاکسازی مناطق ماین گذاری شده و نجات جان مردم با اهمیت می خواند. نجیب آقا فهیم، می گوید که یکهزار و هفت صد کیلومتر مربع خاک کشور آلوده به ماین است و جان مردم افغانستان را تهدید می کند. وی می افزاید که ماهانه در کشور یکصد و بیست تن، جان خود را در پی انفجار ماین های جاسازی شده از دست می دهند.

از سویی هم، نمایندگان سازمان ملل و آمریکا تعهد کردند که برحمایت شان از برنامه ملی ماین پاکی در افغانستان ادامه دهند.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می گوید که به اساس توافقنامه که حکومت افغانستان با جامعه بین المللی به امضا رسانده است باید افغانستان تا سال ۲۰۲۳ عاری از ماین شود.