عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت می‌ گوید که گام های مثبتی برای تأمین صلح در کشور برداشته شده و توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نهایی شده است و امضای آن، مشروط به عملی شدن طرح”کاهش خشونت ها” است. گروه طالبان اعلام کرده است که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و توافقنامه […]

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت می‌ گوید که گام های مثبتی برای تأمین صلح در کشور برداشته شده و توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نهایی شده است و امضای آن، مشروط به عملی شدن طرح”کاهش خشونت ها” است.

گروه طالبان اعلام کرده است که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و توافقنامه صلح با آمریکا تا آخر ماه روان میلادی به امضا خواهد رسید. با این حال، انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید که این سازمان از نزدیک روند صلح افغانستان را دنبال می کند. وی ابراز امیدواری می کند که کاهش خشونت ها در افغانستان سبب تامین آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزوده است: “من تلاش‌ ها به هدف برقراری صلح در افغانستان را از نزدیک تعقیب می‌کنم. امیدوارم که کاهش خشونت ها در افغانستان زمینه را برای آتش بس و مذاکرات بین الافغانی فراهم کند.”

درهمین حال، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان می گوید که کشورش در پیوند به صلح افغانستان تسهیلاتی را فراهم کرده است.

وزیر خارجه پاکستان گفته است: “ما درباره تسهیلاتی که پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان فراهم کرده، با کشورهای که در این روند دخیل اند بحث کردیم و آن ‌ها هم تایید کردند. ما امروز به مثابه بخشی از حل این مساله دیده می‌شویم. زمانی پاکستان به ‌بخشی از مشکل دیده می ‌شد.”

ازسویی هم، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت می‌ گوید که گام های مثبتی برای تأمین صلح در کشور برداشته شده و توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نهایی شده است و امضای آن، مشروط به عملی شدن طرح”کاهش خشونت ها” است. عبدالله عبدالله همچنان گفته امیدوار است که طرح کاهش خشونت ها، سبب آغاز گفتگوهای میان افغانی و آتش بس دایمی شود.

این در حالیست که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کرده است. این مقام آمریکایی در حالی به پاکستان رفته است که به گفته سخنگوی دفتر طالبان در قطر، متن توافقنامه صلح میان آمریکا و این گروه نهایی شده است و قرار است تا پایان ماه روان به امضا برسد.