وزیر مبارزه علیه مواد مواد مخدر می گوید که تولید مواد مخدر در کشور نسبت به سال گذشته بیست و نه در صد کاهش یافته است. وزارت مبارزه علیه مواد مخدر تازه ترین سروی خود از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در سال روان خورشیدی را با رسانه ها شریک کرد. بر اساس این […]

وزیر مبارزه علیه مواد مواد مخدر می گوید که تولید مواد مخدر در کشور نسبت به سال گذشته بیست و نه در صد کاهش یافته است.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر تازه ترین سروی خود از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در سال روان خورشیدی را با رسانه ها شریک کرد. بر اساس این سروی، در سال دوهزار و هژده مقدار مواد مخدر تولید شده در کشور به صورت تخمینی به شش هزار و چهارصد تُن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته نه هزار تن بوده است. سلامت عظیمی، وزیر مبارزه علیه مواد مخدر می گوید که مجموع مساحت زمین زیر کشت این مواد از سه صد و بیست و هشت هزار هکتار به دوصد و شصت و سه هزار هکتار در سال جاری رسیده است.

درهمین حال، خلیل بختیار، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید که در سال روان بیشتر از سه هزار عملیات علیه کشت زارها و قاچاقچیان مواد مخدر انجام شده است.

از سویی هم، مارک کولهون، رییس اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل می گوید که بهای تریاک نسبت به سال گذشته پایین آمده است و بی ثباتی سیاسی و ناامنی از علت های اساسی کشت کوکنار در بخش هایی از افغانستان است.

براساس معلومات وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در سال روان تنها در ولایت های ننگرهار، بدخشان، کنر و کندهار چهارصد و شش هکتار زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده است. براساس معلومات این وزارت، در سال روان نیز ده ولایت از کشت کوکنار عاری بوده، اما از این فهرست نام تخار حذف و نام نورستان درج شده است. خوست، بامیان، کندز، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر، پروان، لوگر و وردک ولایت های دیگر عاری از کشت مواد مخدر است.