یمینی مشرا رییس بخش جنوب آسیای عفو بین‌الملل خطاب به جامعه‌ی جهانی گفته که حق آموزش زنان و دختران در مذاکره با امارت اسلامی باید خط سرخ باشد: ″طالبان باید بدون هر گونه تاخیر بیش‌تر به دختران اجازه دهد به مکتب بروند و از بهانه‌های منفی برای پیش‌برد برنامه‌ی تبعیض‌آمیز خود دست بردارند.″ او تاکید […]

یمینی مشرا رییس بخش جنوب آسیای عفو بین‌الملل خطاب به جامعه‌ی جهانی گفته که حق آموزش زنان و دختران در مذاکره با امارت اسلامی باید خط سرخ باشد: ″طالبان باید بدون هر گونه تاخیر بیش‌تر به دختران اجازه دهد به مکتب بروند و از بهانه‌های منفی برای پیش‌برد برنامه‌ی تبعیض‌آمیز خود دست بردارند.″

او تاکید کرده است که سلب حق آموزش دختران تاثیر گسترده‌ای بر چشم‌انداز بازسازی اجتماعی و رشد اقتصادی افغانستان خواهد داشت. او ضمن ستایش از شجاعت دختران و زنانی که به اعتراضات ادامه می‌دهند و خواستار حق تحصیل و آینده‌ای بهتر هستند، خاطر نشان کرد که جامعه‌ی جهانی نباید آن‌ها را در این مقطع حساس زمانی رها کند.

این درحالی‌است که روز سوم حمل ۱۴۰۱ زنگ مکتب در افغانستان نواخته شد؛ اما به دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی ورود به مکتب‌ها داده نشد. وزارت معارف امارت اسلامی طی اعلامیه‌ای گفت که هرگاه مطابق شریعت، رسم‌و‌رواج و فرهنگ افغانی لباس دانش‎آموزان مکتب‌ها طرح شود، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی مکتب‌های دختران آغاز خواهد شد. این تصمیم امارت اسلامی با واکنش گسترده کشورهای و سازمان‌های بین ‌المللی مواجه شده است. در تازه‌ترین مورد، اتحادیه‌‌ی اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم امارت اسلامی درباره‌ی‌ تعطیلی مکتب‌های دختران را نقض آشکار اعلامیه‌ای جهانی حقوق‌بشر و چندین سند بین‌المللی می‌دانند.

اتحادیه‌ی‌ اروپا گفته است که محروم‌ ساختن دختران از آموزش، تعهدشکنی امارت اسلامی به مردم افغانستان و عقب‌‌نشینی از تضمین‌هایی است که به شرکای افغانستان داده ‌است.