دونالد ترامپ، رییس ‌جمهوری آمریکا دو نظامی آمریکایی متهم به انجام جرایم جنگی در افغانستان را عفو کرده است. یکی از این نظامیان آمریکایی متهم به قتل یک عضو گروه طالبان است و فرد دیگر دستور شلیک بر دو غیرنظامی موتر سایکل سوار در ولایت کندهار را صادر کرده است. یکی از این دو نظامی […]

دونالد ترامپ، رییس ‌جمهوری آمریکا دو نظامی آمریکایی متهم به انجام جرایم جنگی در افغانستان را عفو کرده است. یکی از این نظامیان آمریکایی متهم به قتل یک عضو گروه طالبان است و فرد دیگر دستور شلیک بر دو غیرنظامی موتر سایکل سوار در ولایت کندهار را صادر کرده است.

یکی از این دو نظامی آمریکایی سرگرد متیو گلستین است که متهم به قتل یک عضو گروه طالبان است و قرار بود سال بعد محاکمه شود.

فرد دیگر ستوان کلینت لورانس هم به اتهام دستور به نیروهای تحت امرش برای شلیک به سوی دو شهروند غیرنظامی محاکمه و محکوم شده بود. او در حال گذراندن حکم حبس نزده ساله‌اش است.

این افسر ارتش آمریکا در سال دوهزار سیزده متهم شد که به گونه غیر قانونی دستور تیراندازی به دو مرد موتورسیکلت سوار در ولایت کندهار را صادر کرده است.

آقای ترامپ به جز عفو این دو مجرم، درجه نظامی ادوارد گالاکر، یک عضو واحد ویژه نیروی دریایی آمریکا را که با جسد یک عضو داعش عکس گرفته بود به او برگردانده است. آقای گالاکر متهم به انجام چندین فقره جرایم جنگی در عراق است.

این اقدام آقای ترامپ با انتقادهایی مواجه شده و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفته است آقای ترامپ با عفو این افراد از اختیارات ریاست ‌جمهوری “استفاده بی‌شرمانه” کرده است.

منتقدان گفته‌اند این کار آقای ترامپ این پیام را ارسال می‌کند که با چنین جرایمی در محیط‌های جنگی برخوردی نمی‌شود. آقای ترامپ ماه مه امسال از تصمیم خود برای عفو نظامیان آمریکایی متهم به انجام جرایم جنگی خبر داده بود.