رییس جمهورغنی می گوید که افغانستان هیچ تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان ندارد. براساس توافقنامه امضا شده میان امریکا و گروه طالبان، پنج هزار زندانی گروه طالبان از بند حکومت افغانستان رها خواهند شد. اما آقای غنی تأکید می کند که هیچ تعهدی برای رهایی این زندانیان وجود ندارد و این نکته […]

رییس جمهورغنی می گوید که افغانستان هیچ تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان ندارد. براساس توافقنامه امضا شده میان امریکا و گروه طالبان، پنج هزار زندانی گروه طالبان از بند حکومت افغانستان رها خواهند شد. اما آقای غنی تأکید می کند که هیچ تعهدی برای رهایی این زندانیان وجود ندارد و این نکته را برای مقام های امریکایی به شمول زلمی خلیلزاد واضح کرده است.

براساس توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان، این کشور پنج هزار زندانی گروه طالبان را به منظور تسهیل گفتگو های بین الافغانی تا ده روز آینده آزاد خواهد کرد اما حکومت یک روز پس از توافق امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر، می گوید که امریکا صلاحیت رهایی پنج هزار زندانی طالبان را ندارد و حکومت افغانستان برای رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان با امریکا موافقه ندارد.

رییس جمهور غنی همچنان می گوید که هیأت مذاکره ‌کننده افغانستان از “جمهوری اسلامی و قانون اساسی” کشور نمایندگی خواهد کرد و صلاحیت ‌های این هیات از سوی حکومت تعیین خواهد شد.

با این حال، عبدالله عبدالله ریییس اجرایی حکومت امضای موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان را یک رویداد تاریخی و فرصت استثنایی خوانده است. آقای عبدالله گفته است که افغانستان در مقطع مهم، حساس و تاریخی است. به باور آقای عبدالله استفاده از این فرصت استثنایی مسوولیت همه مردم است و سو استفاده از این فرصت کار را به جایی نمی ‌رساند.

توافقنامه صلح امریکا و طالبان پس از مذاکرات طولانی شام شنبه توسط زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر رییس دفتر طالبان در قطر به امضا رسید. مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا گفته است که این موافقتنامه حاوی این است که امریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج می ‌کند، اما افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریستان تبدیل نخواهد شد.