رییس جمهور غنی گفته های عمران خان نخست وزیر پاکستان را رد کرده که گفته بود شبکه حقانی در پاکستان حضور ندارد. عمران خان روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که شبکه حقانی فعالیت یا مراکز در پاکستان ندارد. اما آقای غنی این اظهارات را تکذیب کرده و […]

رییس جمهور غنی گفته های عمران خان نخست وزیر پاکستان را رد کرده که گفته بود شبکه حقانی در پاکستان حضور ندارد. عمران خان روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که شبکه حقانی فعالیت یا مراکز در پاکستان ندارد. اما آقای غنی این اظهارات را تکذیب کرده و همزمان خواهان همکاری سازنده میان کابل و اسلام آباد شده است. او همچنان بر پایان یافتن روابط میان طالبان و پاکستان پایان تأکید کرده است.

رییس جمهور غنی همچنان با اشاره به گفتگو های طالبان و امریکا گفته که نشانه های اندک پیشرفت در این گفتگو ها دیده شده است. او افزوده است که شهروندان افغانستان خواهان ختم جنگ اند و کاهش خشونت نتیجه نمی ‌دهد.

آقای غنی در پاسخ به سوالی در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغاستان گفته است: مردم افغانستان با خروج نیروهای امریکایی مشکل ندارند، اما مذاکره درباره این موضوع مهم است. وی یاد آور شده که اگر این مذاکره با طالبان صورت گیرد، به معنای آغاز جنگ‌ های دیگر خواهد بود.

این در حالی است که گفتگوهای صلح افغانستان از چندین روز به این سو به هدف کاهش خشونت‌ ها میان نمایندگان امریکا و طالبان جریان دارد. پیش از این طالبان ادعا کردند که نمایندگان این گروه با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در روند افغانستان در مورد امضای توافقنامه صلح و مراسم تشریفات آن بحث و گفتگو کرده اند.

با این حال، وزارت دولت در امور صلح می گوید که حکومت در گفتگو با گروه طالبان بدون حضور زنان اشتراک نخواهد کرد. عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح در امور صلح در دیدار با شماری از زنان گفته است که این وزارت اشتراک زنان را در روند صلح تسهیل خواهد کرد تا آنان بتوانند خواست های خود را مطرح کنند. آقای رحیمی گفته که حکومت از موقف زنان در روند صلح پشتیبانی می ‌کند و نیاز است تا جمعی از زنان در نشست ‌های مرتبط به صلح اشتراک داشته باشند.

از سویی هم، رییس جمهورغنی گفته است که اگر طالبان خواستار برگشت زنان به گذشته باشد، این خواسته ها پذیرفتنی نخواهد بود.