افغانستان کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران، عنوان گزارش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران است در تازه‌ترین گزارش این نهاد که هم‌زمان با آخر سال ۲۰۲۱  میلادی منتشر شده است، افغانستان کشور خطرناک و مرگ‌بار برای خبرنگاران عنوان شده است. در گزارش این نهاد آمده است که در جریان سال جاری در سراسر جهان ۴۵  خبرنگار و کارمند رسانه‌ای […]

افغانستان کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران، عنوان گزارش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران است در تازه‌ترین گزارش این نهاد که هم‌زمان با آخر سال ۲۰۲۱  میلادی منتشر شده است، افغانستان کشور خطرناک و مرگ‌بار برای خبرنگاران عنوان شده است.

در گزارش این نهاد آمده است که در جریان سال جاری در سراسر جهان ۴۵  خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند که از میان ۳۳  تن آن در جریان حملات هدف‌مند جان باخته‌اند. بر اساس گزارش این سازمان، جامعه‌ی رسانه‌ای افغانستان بیشتر تلفات را داشته است. بر اساس گزارش این سازمان، افغانستان با ۹، مکسیکو با ۸، هند با ۴ و پاکستان با ۳ مورد، شاهد مرگ بیش‌ترین خبرنگاران بوده‌اند. پیش از این، کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفته بود که خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور افزایش یافته و پس از تسلط امارت اسلامی، چندین خبرنگار از سوی افراد امارت بازداشت و لت‌وکوب شده اند.

این در حالی‌است که کمیته‌ی محافظت از ژورنالیستان که مقر آن در شهر نیویارک موقعیت دارد، در ماه سپتامبر اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو،‌ ۵۳  خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفته است که رقم تلفات سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که کارمندان رسانه‌‌ای بیشتر به‌دلیل افشاسازی فساد، جرایم و سواستفاده از قدرت در جوامع، شهر‌ها و کشورهای شان کشته می‌شوند. بر اساس معلومات این سازمان، از سال ۱۹۹۱  به این سو،  ۲۷۲۱ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.