دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که توافقنامه صلح با آمریکا با حضور نمایندگان حدود سی کشور فردا امضا خواهد شد. قرار است مراسم امضای توافقنامه ‌صلح میان گروه طالبان و آمریکا به میزبانی و مدیریت دولت قطر روز شنبه در این کشور برگزار شود. دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که […]

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که توافقنامه صلح با آمریکا با حضور نمایندگان حدود سی کشور فردا امضا خواهد شد.

قرار است مراسم امضای توافقنامه ‌صلح میان گروه طالبان و آمریکا به میزبانی و مدیریت دولت قطر روز شنبه در این کشور برگزار شود. دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که توافقنامه صلح با آمریکا با حضور نمایندگان حدود سی کشور روز شنبه امضا خواهد شد. پیش از این گروه طالبان ابراز امیدواری کرده بود که روسیه و چین این توافقنامه را تضمین کنند، اما یک منبع آگاه از روند گفتگوهای صلح به رسانه ها گفته است که  ه جز نمایندگان با صلاحیت طالبان و آمریکا، نماینده کشور سومی به عنوان شاهد و یا ضامن این توافقنامه نخواهند بود. این منبع تاکید کرده است که حضور نمایندگان کشور های منطقه و قدرت های مطرح جهان در این مراسم اهمیت و حیثیت بین المللی این توافقنامه را برجسته خواهد کرد.

همزمان منایع آمریکایی گفته اند که در صورتی که خشونت ‌ها کاهش پیدا کند، در قدم اول، حدود چهار هزار سرباز را طی حدود چهار ماه از افغانستان بیرون خواهند کرد. به این ترتیب، تعداد نیروهای خارجی در افغانستان به هشت هزار و شش صد تن کاهش خواهد یافت.دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که که با امضا این توافقنامه زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و آغاز روند گفتگوهای بین الافغانی فراهم خواهد شد.

درهمین حال، ارگ ریاست جمهوری می گوید که یک هیأت شش نفری را از بهر انجام گفتگوهای مقدماتی با طالبان به دوحه فرستاده است. قرار است که پس از نزدیک به بیست سال جنگ و بیش از یک سال گفتگو میان نمایندگان طالبا و آمریکا، نمایندگان بلند پایه طالبان و آمریکایی توافقنامه‌ای را امضا کنند که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان پایان ببخشند. در این جنگ ده‌ ها هزار شهروندان افغانستان و بیش از سی هزار و پنجصد تن از سرباز آمریکایی و ایتلاف بین ‌المللی جان خود را از دست دادند.