آمد آمد عید است  وحضور پر رنگ مردم در جاده های شهری کابل، رنگ دیگری به پایتخت داده است. در روزهای نزدیک به عید در همه ی شهرهای کشور مردم برای پذیرایی از عید؛ به بازار می روند تا با خریدار میوه های خشتک و تر عید را به دسترخوان پر رنگ شان تجلیل کنند.  […]

آمد آمد عید است  وحضور پر رنگ مردم در جاده های شهری کابل، رنگ دیگری به پایتخت داده است. در روزهای نزدیک به عید در همه ی شهرهای کشور مردم برای پذیرایی از عید؛ به بازار می روند تا با خریدار میوه های خشتک و تر عید را به دسترخوان پر رنگ شان تجلیل کنند.  کابل نیز در این میان بیشتر شاهد حضور باشنده گان حتا از دیگر ولایت ها است باشنده گانی که آمده اند تا برای عید خریداری کنند. خریداری میوه خشک،کلچه وکیک،شیرینی های رنگا رنگ و میوه های تازه از عنعنات افغانها که سفره را با آن رنگین ساخته و از مهمانان شان پذیرایی میکنند. من و تصویر بردارم به دلیل اینکه چقدر بازار خریداری عید در کابل گرم است؛ سر به چند ساحه ی کابل زدیم. بازارهای کابل نیز، این روزها شاهد رفت و آمد ده ها تن از باشنده گان برای خریداری است. شماری از باشندگان کابل هرچند قمیت های بلند امسال را دلیل برای کمی خریداری مردم از بازار عنوان می کنند؛ اما می گویند که به دلیل تجلیل از عید که یک سنت دیرینه مردم افغانستان است، برای روزهای عید امادگی می گیرند.

اما شماری از فروشنده گان نیز در روزهای نزدیک عید بازار گرمی دارند. اما امسال نیز بازار فروشان گرم نیست و مردم چندان علاقه ی به خرید ندارد. با یکی یا دو فروشنده درین مورد صحبت کردم. انان دلیل اصلی بلند رفتن قیمت ها و عدم خرید مردم به ویژه در نزدیک عید امسال را بی کاری و بی برنامه گی دولت عنوان می کنند.

شب و روز عید فرصتی بساط شادمانی ها در خانه های مردم فرش می گردد و طبل تجلیل نیز نواخته می شود. اما درین میان شماری از خانواده ها به دلیل پرهزینه بودن مواد خوراکی و میوه عیدی،نمی توانند خریداری کنند. مانند این مرد که صبح برای خریداری به یکی از بازارهای کابل امده و به دلیل قیمت نتوانسته است که میوه خشک خریداری کند.

رفتن یکی به خانه دیگر برای عید مبارکی و این روز بهانه یی میشود برای جویا شدن احوال دوستان.درین میان باشندگان کابل نیز  از طرف های درگیر میخواهد تا به حرمت روزهای عید که از مقدسات اسلام است جنگ را کنار بگذارند.

شب و روز عید در تمام بخش های افغانستان یکسان بزرگذاشت نمی شود هرولایت این کشور رسم و عنعنات به خصوص خود را دارد. جشن عید در کابل و دیگر ولایت ها درحالی بزرگداشت میشود که،نا امنی ها در این بخش ها بیشتر از گذشته به زنده گی مردم سایه افگنده است. با این همه اما این باشنده ها عید را با شادمانی برپا میکنند و رسم و رواج های آن را به بجا می آوردند.