شماری از فعالان مدنی با تاکید بر تامین صلح در کشور می گویند که، حضور نیافتن امریکا در نشست مسکو، تضاد میان مسکو و واشنگتن را در کشور بیشتر خواهد کرد. آنان، می گویند که با حضور نیافتن امریکا در نشست مسکو، امید وار نیستند که این نشست نتایج ملموسی در راستای تامین صلح در […]

شماری از فعالان مدنی با تاکید بر تامین صلح در کشور می گویند که، حضور نیافتن امریکا در نشست مسکو، تضاد میان مسکو و واشنگتن را در کشور بیشتر خواهد کرد. آنان، می گویند که با حضور نیافتن امریکا در نشست مسکو، امید وار نیستند که این نشست نتایج ملموسی در راستای تامین صلح در کشور داشته باشد. این در حالیست که، مسکو امروز میزبان نشست در مورد صلح افغانستان با اشتراک دوازده کشور منطقه ای است. امریکا نیز در این نشست دعوت شده است؛ اما دولت امریکا اعلام کرده که در نشست مسکو شرکت نمی کند.

دولت روسیه هدف از میزبانی نشست های پی هم در مورد افغانستان را کمک به روند صلح افغانستان اعلام کرده است. نشست امروز سومین نشستی است که به میزبانی مسکو برگزار شده است. نشست اولی بدون حضور افغانستان و نشست دومی با افغانستان در مسکو برگزار شده بود. در این نشست از افغانستان، چین، هند، ایران، پاکستان و پنج کشور آسیایی میانه دعوت شده است. امریکا نیز در این نشست دعوت شده است؛ اما دولت امریکا اعلام کرده که در نشست مسکو شرکت نمی کند. شماری از فعالان مدنی می  گویند که، مسکو با برگزاری اینگونه نشست ‌ها می خواهد نقش امریکا در افغانستان را تضعیف کند.

فعالان مدنی می گویند که با حضور نیافتن امریکا در این نشست امید وار نیستند که این نشست نتایج ملموسی در راستای تامین صلح در افغانستان داشته باشد.

این در حالیست که نگرانی ها از احتمال تشدید رقابت های امریکا و روسیه در افغانستان اوج گرفته است و هشدارها براین است که اگر حکومت افغانستان درست مدیریت نکند، کشور به میدان رقابت های استخباراتی امریکا و روسیه مبدل خواهد شد.