بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، با ناکام خواندن حکومت در راستای اصلاحات انتخاباتی می گوید که اراده حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور ضعیف است. بحث اصلاح نظام انتخاباتی از مواد اصلی موافقت نامه ایجاد حکومت وحدت ملی بود. اکنون نزدیک به دوسال از ایجاد حکومت می گذرد، اما اصلاحات که مردم […]

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، با ناکام خواندن حکومت در راستای اصلاحات انتخاباتی می گوید که اراده حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور ضعیف است.

بحث اصلاح نظام انتخاباتی از مواد اصلی موافقت نامه ایجاد حکومت وحدت ملی بود. اکنون نزدیک به دوسال از ایجاد حکومت می گذرد، اما اصلاحات که مردم توقع داشتند، به میان نیامده است. با اینهمه، نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که حکومت در آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور ناکام مانده است. محمد یوسف رشید رییس اجرایی فیفا می گوید که اراده حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور ضعیف است. به گفته ی وی، رهبران حکومت وحدت ملی بر سر آوردن اصلاحات انتخاباتی اختلاف نظر دارند و این مساله سبب تاخیر اصلاح نظام انتخاباتی کشور شده است.

آقای رشید تاکید می کند که این کار حکومت سبب شده است که اعتماد جامعه جهانی نسبت به فرایند انتخابات کاهش پیدا کند و این پروسه در نزد مردم افغانستان نیز بی اعتبار  شود.

اما زرقا یفتلی نماینده کمیته گزینش می گوید که به احتمال زیاد، این کمیته کارش را در هفته پیش رو آغاز خواهد کرد.

در همین حال حشمت رادفر نماینده ریاست اجرایی، پیشرفت ها در راستای اصلاح نظام انتخاباتی کشور را اندک می داند و می گوید که اگر حکومت به همین گونه به پیش برود، شفافیت انتخابات پیش رو تضمین نخواهد شد.

این درحالیست که شماری از اعضای مجلس نمایندگان نیز نسبت به اصلاح نظام انتخاباتی کشور بی باور اند و تاکید دارند تا زمانی که اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی نیاید و قوانین انتخابات تغییر نکند، رفتن به سمتِ انتخابات، رفتن بسوی تقلب است.