شورای عالی صلح نشست‌ سه جانبه پاکستان، چین و روسیه در مورد چگونگی تامین صلح در افغانستان را بازی بزرگ و مخرب می داند. اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح می گوید که کشورهای روسیه، چین و پاکستان، مخرب روند صلح افغانستان اند و بازی بزرگی را در این راستا به راه […]

شورای عالی صلح نشست‌ سه جانبه پاکستان، چین و روسیه در مورد چگونگی تامین صلح در افغانستان را بازی بزرگ و مخرب می داند.

اسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح می گوید که کشورهای روسیه، چین و پاکستان، مخرب روند صلح افغانستان اند و بازی بزرگی را در این راستا به راه انداخته اند. آقای قاسمیار می افزاید که با دخالت روسیه، چین و پاکستان، ابعاد جنگ افغانستان هر روز پیچیده تر می شود.

مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح با اشاره به تصمیم ایجاد دفتر سیاسی گروه طالبان در اسلام آباد و تصمیم های اخیر رهبری گروه طالبان مبنی بر ترور شماری از فرماندهان با نفوذ این گروه می گوید که همه این موارد به تصامیم سه کشور روسیه، چین و پاکستان ربط دارد؛ زیرا دولت افغانستان برای آغاز روند صلح با گروه طالبان باشماری از فرماندهان این گروه ارتباط دارند.

درهمین حال، حکومت نیز ایجاد دفتر سیاسی گروه طالبان را در اسلام آباد پذیرفتنی نمی داند. ریاست اجرایی حکومت اعلام کرده است که تنها دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر از نظر افغانستان رسمیت دارد. افزون برآن، عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته است که، حکومت با دفتر گروه طالبان در قطر و شماری از فرماندهان این گروه در افغانستان در ارتباط است و خواستار آغاز گفتگوهایی بدون پیش شرط است.

تلاش‌های روسیه، چین و پاکستان برای ایجاد دفتر سیاسی گروه طالبان در اسلام آباد به هدف تسریع روند صلح افغانستان در حالی صورت می گیرد که، پیش از این نشست های چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا به دلیل عدم صداقت پاکستان از سوی حکومت متوقف شده است. شماری از آگاهان هشدار داده اند در صورت که برای جنگ بهاری تدابیر خاصی از سوی نیروهای امنیتی گرفته نشود، سال آینده شهروندان کشور با تهدیدهای جدی امنیتی مواجه خواهند شد.