رییس جمهور ترکمنستان می گوید که سهیم ساختن افغانستان به ‌حیث یک شریک کامل در پروژه‌ های بزرگ انرژی و ارتباطات در منطقه برای تأمین امنیت منطقه مهم خواهد بود. رییس جمهور ترکمنستان که در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می کرد گفت که مبارزه علیه تروریزم در صدر آجندای منقطه ای آسیای میانه قرار […]

رییس جمهور ترکمنستان می گوید که سهیم ساختن افغانستان به ‌حیث یک شریک کامل در پروژه‌ های بزرگ انرژی و ارتباطات در منطقه برای تأمین امنیت منطقه مهم خواهد بود.

رییس جمهور ترکمنستان که در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می کرد گفت که مبارزه علیه تروریزم در صدر آجندای منقطه ای آسیای میانه قرار دارد. قربان‌قلی بردی محمد اوف ابراز امیدواری کرد که سال دوهزار و نزده سال صلح و ایجاد اعتماد است.

رییس جمهور ترکمنستان به گونه ویژه از افغانستان یاد کرده و ثبات این کشور را برای ثبات منطقه مهم خوانده است.

وی گفته است: “یقینی سازی امنیت دوامدار از مسایل کلیدی برای دولت‌های آسیای میانه است. مبارزه علیه تروریزم از مهمترین مسایل آجندای منطقه است. سهیم ساختن افغانستان در تطبیق پروژه‌های بزرگ انرژی، ترانسپورت و ارتباطات به حیث یک شریک کامل می تواند در کار تامین امنیت مهم تلقی شود.”

رئیس جمهور ترکمنستان در حالی از سهیم شدن افغانستان به حیث یک شریک کامل در پروژه‌های بزرگ منطقه سخن می‌گوید که کار پروژه بزرگ انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند جریان دارد. ترکمنستان خود از اعضای کلیدی سازمان همکاری‌های شانگهای است که افغانستان در آن نقش ناظر را دارد. ترکمنستان در گذشته آمادگی‌اش را برای همکاری در بخش تأمین امنیت و مذاکرات صلح افغانستان ابراز کرده و گفته بود که آماده‌است، میزبان مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان باشد.