حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌‌ ویژه رئیس‌جمهور ایران در افغانستان گفته که ایران تلاش دارد تا افغانستان را به همکار راهبردی خود تبدیل کند. آقای قمی افزوده که گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یک‌دیگر و اتصال زیرساخت‌ها بهترین کار برای منافع دو کشور خواهد بود. حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران […]

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌‌ ویژه رئیس‌جمهور ایران در افغانستان گفته که ایران تلاش دارد تا افغانستان را به همکار راهبردی خود تبدیل کند. آقای قمی افزوده که گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یک‌دیگر و اتصال زیرساخت‌ها بهترین کار برای منافع دو کشور خواهد بود.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد حکومت سرپرست افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند. حسن کاظمی قمی در نشستی با استادان دانشگاه گفته‌است که اگر بین ایران و حکومت کنونی افغانستان شکاف ایجاد شود طرح امریکایی‌ها است: «این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان، از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند».

حسن کاظمی قمی همچنان می‌گوید که هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر ان افغانستان به ایران بیشتر می‌شود و سوءاستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. او باردیگر داعش را پروژه امریکا خوانده‌است: «ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری روبه‌رو هستیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبرو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های امریکا است؛ در حقیقت امریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه‌سخت کار می‌کنند».

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که تأمین روابط افغانستان با کشورهای منطقه به نفع تأمین ثبات در کشور است.

این در حالیست که ایران روابط بسیار نزدیک با حکومت سرپرست افغانستان دارد اما تاکنون به گونه رسمی حکومت سرپرست افغانستان را به رسمیت نشناخته است. مبارزه با تروریزم، رعایت حقوق بشر به‎ویژه حقوق زنان و تشکیل حکومت فراگیر از خواست های اصلی جامعه جهانی برای تعامل با افغانستان است، اما مقام‌های حکومت سرپرست همواره می‌گویند که شروط جهان برای تعامل را عملی کرده‌اند و جهان در خصوص تعامل با افغانستان بهانه گیری می ‌کند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv