به دنبال سلسله اظهارنظرها پیرامون نشست پیش روی دوحه، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، ابراز امیدواری کرد که در این نشست برای بهبود وضعیت افغانستان توافق حاصل شود. او گفت که کشورهای همسایه به دنبال کمک به استقرار ثبات در این کشور هستند. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت […]

به دنبال سلسله اظهارنظرها پیرامون نشست پیش روی دوحه، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، ابراز امیدواری کرد که در این نشست برای بهبود وضعیت افغانستان توافق حاصل شود. او گفت که کشورهای همسایه به دنبال کمک به استقرار ثبات در این کشور هستند. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا از اشتراک نمایندگان این کشور در نشست دوحه اطمینان داد و بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن از تعیین نماینده ویژه جدید سازمان ملل به‌طور قاطع پشتیبانی می‌کند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، گفت که امیدوار است در این نشست که در پایتخت قطر برگزار می‌شود، برای بهبود وضعیت افغانستان توافق صورت گیرد. کاظمی قمی گفته‌است که کشورهای همسایه و منطقه امروز بیش از هر زمان دیگری به دنبال تعامل و همکاری با افغانستان هستند تا به ثبات این کشور کمک کنند.

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تأیید کرد که تام وست و رینا امیری به نمایندگی از این کشور در نشست دوحه شرکت خواهند کرد: «به نمایندگی از ایالات متحده امریکا، توماس وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه امریکا در امور افغانستان، در نشست دوحه اشتراک خواهند کرد».

میلر همچنین بار دیگر با جدیت تأکید کرد که امریکا از قطعنامه شورای امنیت درباره تعیین نماینده ویژه جدید ملل متحد قاطعانه حمایت می‌کند: «برای دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده، نماینده ویژه را در موضع خوبی قرار می‌دهد تا تعاملات بین‌المللی در مورد افغانستان را هماهنگی کند. ما این موضوع را چندین بار گفته‌ایم. اگر طالبان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع دیده شوند، نیاز دارند تا به همه تعهدات خود عمل کنند، که گفته‌اند عمل می‌کنند؛ اما عمل نکرده‌اند».

قرار است دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد درباره افغانستان به تاریخ‌ ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود. در این نشست، نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی حضور خواهند داشت. اگرچه هنوز زود است که درباره پیامدهای این نشست سخن گفت، اما از هم‌اکنون در نشست‌ها و دیدوبازدیدهای سیاسی، این نشست برجسته نشان داده می‌شود.

ملل متحد نخستین نشست مشورتی درباره افغانستان را در اوایل ماه می سال گذشته میلادی پشت درهای بسته در دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور نمایندگان حکومت سرپرست میزبانی کرد. اما دومین نشست دوحه که بر اساس ارزیابی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل ملل متحد، برگزار می‌شود، برخلاف نشست پیشین، این بار گفته شده که نمایندگان حکومت سرپرست و شماری از شهروندان افغانستان نیز دعوت خواهند شد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv