«نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» با میزبانی حکومت سرپرست در کابل دیروز برگزار شد. سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست از عدم تقابل با منطقه و جهان سخن گفت و بر تعامل مثبت تأکید کرد. در واکنش به برگزاری این نشست منطقه‌ای، شماری از آگاهان سیاسی کلید حل مشکل افغانستان را در فراسوی منطقه […]

«نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» با میزبانی حکومت سرپرست در کابل دیروز برگزار شد. سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست از عدم تقابل با منطقه و جهان سخن گفت و بر تعامل مثبت تأکید کرد. در واکنش به برگزاری این نشست منطقه‌ای، شماری از آگاهان سیاسی کلید حل مشکل افغانستان را در فراسوی منطقه می‌بینند؛ برخی دیگر اما بر گفتمان ملی و تقدم حل مشکلات داخلی تأکید می‌کنند. در سوی دیگر، رئیس دفتر سیاسی حکومت سرپرست در دوحه با کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان، در مورد برگزاری نشست آینده دوحه گفت‌وگو کرده‌است.

در ادامه رایزنی‌ها و نشست‌های جهانی و منطقه‌ای پیرامون حل بحران سیاسی کنونی افغانستان؛ روز (دوشنبه، ۹ دلو) «نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» با میزبانی حکومت سرپرست در کابل برگزار شد. امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست گفت که حکومت کنونی خواهان تقابل و جدال با هیچ جهتی نیست. او افزوده‌است که حکومت سرپرست همواره روی تعامل مثبت تأکید داشته‌است. هرچند محور اصلی این نشست گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد روایت مشترک منطقه‌ای میان افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه گفته شده‌است؛ اما شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که گره مشکل سیاسی کنونی افغانستان در منطقه حل شدنی نیست و بایست در سطح جهان گشوده شود.

اگرچه، سرپرست وزارت خارجه در این نشست از آمادگی این حکومت برای گفت‌وگو روی نگرانی‌ها موجود با جهت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سخن گفت؛ اما شماری از استادان دانشگاه می‌گویند که گفتمان ملی و حل مشکلات ملی مقدم بر رفع نگرانی‌های فراملی است.

این نشست در حالی برگزار شده‌است که قرار است دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان، به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد اواسط ماه آینده‌ میلادی در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود. از هم‌اکنون، دیدوبازدیدهای پیش از برگزاری این نشست جریان دارد، به‌تازگی سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی حکومت سرپرست در دوحه با رابرت چترتن دیکسن، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان دیدار کرده‌است. در این دیدار دو طرف در مورد روابط دوجانبه و برگزاری نشست آینده دوحه در موردافغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv