زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می ‌گوید که گفتگو با نمایندگان گروه طالبان پس از یک هفته به گونه موقت متوقف شده است. آقای خلیلزاد، در حساب تویتر خود نوشته است که در دیدار با نمایندگان طالبان در قطر، از حمله این گروه بر پایگاه هوای بگرام ابراز ناراحتی کرده است. در […]

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می ‌گوید که گفتگو با نمایندگان گروه طالبان پس از یک هفته به گونه موقت متوقف شده است. آقای خلیلزاد، در حساب تویتر خود نوشته است که در دیدار با نمایندگان طالبان در قطر، از حمله این گروه بر پایگاه هوای بگرام ابراز ناراحتی کرده است. در همین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان گفته است که گفتگوها به خواست نمایندگان این گروه برای مشورت با رهبران‌ شان برای چند روز متوقف شده است.

گفتگوهای صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف روز شانزدهم قوس در قطر از سر گرفته شد. کاهش خشونت‌ ها در کشور از محورهای عمده این گفتگوها خوانده می شد که به آتش بس منجر شود. اما روز چهارشنبه مهاجمان وابسته به گروه طالبان به پایگاه نظامی بگرام حمله کردند. مهاجمان پس از دو انفجار موتر بمب ‌گذاری شده در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام وارد ساختمان یک شفاخانه متروکه در محوطه این پایگاه شدند و برای چندین ساعت با نیروهای خارجی به درگیری پرداختند.

دو روز پس از این حمله، گفتگوی صلح امریکا و طالبان در قطر به گونه موقت متوقف شده است. زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا برای روند صلح افغانستان در حساب تویترش گفته است که در دیدار با نمایندگان طالبان ناراحتی خود را در باره این حمله بیان کرده است.

خلیلزاد افزوده است: “طالبان باید نشان دهند که مایل استند و می‌توانند به درخواست مردم افغانستان که صلح است، پاسخ بدهند. ما یک وفقه کوتاه می ‌گیریم تا طالبان بتوانند روی موضوعات مهم با رهبری شان مشوره کنند.”

با این حال، سهیل شاهین سخنگوی دفتر قطر گروه طالبان گفته که دلیل توقف گفتگوها حمله به پایگاه هوایی بگرام نیست و در این مورد بحثی نشده است. آقای شاهین گفته است که دیدار اخیر آقای خلیلزاد با ملاعبدالغنی برادر در فضای مثبت برگزار شده است و دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات پس از یک وقفه به هدف مشوره ‌های بیشتر دوباره آغاز شود.

در همین حال زلمی خلیلزاد پس از متوقف شدن موقتی گفتگوهای صلح امریکا با طالبان وارد اسلام‌ آباد شده و با مقام‌ های این کشور دیدار کرده است. وزارت خارجه پاکستان گفته است که آقای خلیلزاد و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور در باره گفتگوهای صلح و پایان خشونت ‌ها در افغانستان دیدار و گفتگو کرده اند.