سرانجام پس از انتظار وجنجال های زیاد، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افغانستان روزچهارشنبه رسماً به کارش آغاز کرد. رییس اجراییه حکومت  هنگام آغاز به کار این کمیسیون ابرازامیدواری کردکه کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بتواند کارهایش را بهدرستی انجام دهدتا انتخابات آینده درکشوربه گونه سراسری و شفاف برگزار گردد. رییس اجرایی حکومت در همین حال گفت که  که […]

سرانجام پس از انتظار وجنجال های زیاد، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افغانستان روزچهارشنبه رسماً به کارش آغاز کرد. رییس اجراییه حکومت  هنگام آغاز به کار این کمیسیون ابرازامیدواری کردکه کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بتواند کارهایش را بهدرستی انجام دهدتا انتخابات آینده درکشوربه گونه سراسری و شفاف برگزار گردد. رییس اجرایی حکومت در همین حال گفت که  که یکی از نیازمندی های اساسی مردم افغانستان اصلاح نظام انتخاباتی است.همچنان عبدالله گفته است  که دولت اراده قوی برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات دارد و به گفته او، این خواسته مردم را کمیسیون برآورده خواهد کرد. کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در حالی به کارش آغاز می کند که نهادهای ناظر انتخاباتی بارها از به تاخیر افتادن فعالیت آن و ترکیب این کمیسیون انتقاد کردند. چند روز پیش نهادهای ناظر بر روند انتخابات گفتند که  بیشتر اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به جریان های سیاسی حاکم وابسته هستند.  این نهادها همچنان از اعضای این کمیسیون خواسته بودند که مسایل فنی را قربانی وابستگی های سیاسی نسازند. در همین حال اعضای این کمیسیون در نخستین نشستی خبریی شان از تعهدات حکومت مبنی بر تطبیق فیصله های این کمیسیون استقبال می کنند و می گویند که تعدیلات در قوانین انتخاباتی؛ اصلاح مقرره ها و جستجوی راه حلهای برای نجات انتخابات از رفتن در گرداب تقلب از وظایف اصلی این کمیسیون خواهدبود.

توحیدی می گوید که برای بیرون رفتن از مشکلات انتخاباتی، انها پیشنهاد های مشخصی را به دولت وحدت ملی ارایه خواهند داد.در این اواخر، یکی از بحث های داغ برکناری انعده از مسئولان کمیسیون های مستقل انتخابات است که متهم به فساد و تقلب هستند. صدیق الله توحیدی، معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید که تغییر  چهره های یکی از وظایف اصلی این کمیسیون در امر تغییر قوانین خواهد بود. به گفته ی او تا زمانیکه این افراد از وظیفه برکنار نشوند، جلب کردن اعتماد مردم به کمیسیون های انتخاباتی کار دشواری خواهد بود.

معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی در همین حال میگوید که سه ماه برای کار این کمیسون تخصیص داده شده است. معاون کمیسیون اطمینان می دهد که درامراصلاح نظام انتخاباتی تا پای جان تلاش می کنند.