شمار بیجا شدگان داخلی در کشور ۴۰ درصد افزایش یافته است. سازمان ملل متحد می گوید که افزایش جنگ و ناامنی علت این افزایش است. ادامه جنگ، ناامنی و فقر از علت های اصلی افزایش بیجاشدگان داخلی و فرار جوانان به بیرون از کشور گفته شده است. سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته […]

شمار بیجا شدگان داخلی در کشور ۴۰ درصد افزایش یافته است. سازمان ملل متحد می گوید که افزایش جنگ و ناامنی علت این افزایش است.

ادامه جنگ، ناامنی و فقر از علت های اصلی افزایش بیجاشدگان داخلی و فرار جوانان به بیرون از کشور گفته شده است. سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته است که شمار بیجا شدگان داخلی در افغانستان چهل درصد افزایش یافته است.

این سازمان افزوده است: “سازمان ملل فهرست بیجا شدگان ۲۲ ولایت افغانستان را ثبت کرده است که بیشتر بیجاشدگان از ولایت های کندز و بغلان استند. این رقم نسبت به سال گذشته چهل درصد افزایش را نشان می دهد.”

درهمین حال، حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان آمار ارایه شده از سوی سازمان ملل متحد را نمی پزیرد. آقای میاخیل می گوید که بیشتر بیجاشدگان ولایت های کندز و بغلان دوباره به مناطق خود برگشته اند. این مقام وزارت مهاجرین و عودت کنندگان با تاکید بر اینکه ناامنی یکی از علت های افزایش بیجاشدگان داخلی است، می پذیرد که با گذشت هر سال آمار بیجا شدگان داخلی افزایش می یابد.

درهمین حال، شمار از اعضای مجلس سنا حکومت را متهم می کنند که در رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی ناکام بوده است.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که آمار برگشت کنندگان به افغانستان به ویژه از کشورهای ایران و پاکستان نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است.