به اساس تازه ترین آمار سازمان ملل متحد، ۴۰۰ هزار تن در سال جاری در نتیجه ناامنی و جنگ مجبور به ترک خانه‎ های‎شان شده‎اند. سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته است که این رقم بیشتر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود. در این گزارش ولایت های کندز، بغلان، هلمند […]

به اساس تازه ترین آمار سازمان ملل متحد، ۴۰۰ هزار تن در سال جاری در نتیجه ناامنی و جنگ مجبور به ترک خانه های‎شان شدهاند. سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته است که این رقم بیشتر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود. در این گزارش ولایت های کندز، بغلان، هلمند و ارزگان ولایت هایی است که بیشتر رقم بی‏جا شدگان داخلی را دارند.

از بهار سال روان خورشیدی تاکنون حد اقل دوازده ولایت گواه درگیری های فزاینده بوده است. در این میان ولایت های کندز و بغلان در شمال و ولایت های هلمند و ارزگان در جنوب از ولایت های است که بیشتر گواه ناامنی بوده است. در پی این ناامنی ها بسیار از باشندگان این ولایت‏ها مجبور به ترک خانه های‎شان شده‏اند. سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که امسال حدود ۲۵۰ هزار تن از شهروندان افغانستان از مناطق اصلی خود بیجا شده‏اند. اما این سازمان در تازه ترین گزارش خود می گوید که شمار بی‏جا شدگان داخلی رو به افزایش است. در گزارش این سازمان آمده است که، درگیری در داخل شهرها و روستا ها باعث آواره شدن بیشتر این مردم شده است. سازمان ملل متحد با اشاره به افزایش بی‏جا شدگان در درگیرهای اخیر هلمند و کندز اعلام کرده است که در برخی از مناطق ننگرهار هم درگیری ها افزایش یافته است و تعداد زیادی از مردم این ولایت نیز مجبور به ترک خانه های‏شان شده‏اند. در گزارش این سازمان گفته شده ‌است که بر خلاف تخمین های که شمار بی‏جا شد‌گان داخلی را در افغانستان ۲۵۰ هزار تن پیش بینی کرده بود، این رقم به حدود ۴۰۰ هزار تن می ‌رسد.