افغانستان کشوری که پس از مسلط شدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ با فقر و گرسنگی بی‌شتر مواجه شده است. حکومت بریتانیا اعلام کرده است که ماه آینده یک نشست مشترک را با ملل متحد میزبانی خواهد تا کمک‌‌های بین‌المللی برای افغانستان جذب شود. این نشست قرار است در ماه مارچ ۲۰۲۲ میلادی به صورت […]

افغانستان کشوری که پس از مسلط شدن امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱ با فقر و گرسنگی بی‌شتر مواجه شده است. حکومت بریتانیا اعلام کرده است که ماه آینده یک نشست مشترک را با ملل متحد میزبانی خواهد تا کمک‌‌های بین‌المللی برای افغانستان جذب شود.

این نشست قرار است در ماه مارچ ۲۰۲۲ میلادی به صورت مجازی برگزار شود و انتظار می‌رود تا ۴٫۴  میلیارد دالر برای افغانستان کمک مالی جمع‌آوری شود. این مقدار پول، بزرگ‌ترین رقم کمک مالی در جهان است که حال برای یک کشور تقاضا شده است. لیز تراس، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که میزان نیازمندی کمک‌های بشری در افغانستان “استثنایی” است و اگر اقدام صورت نگیرد، پیامد‌های ویرانگر را در قبال خواهد داشت: “بریتانیا مصمم است تا تلاش‌های جهانی را در عرصه جذب کمک‌ها برای افغانستان رهبری کند. ما متحدان بین‌المللی خود را کنار هم خواهیم آورد.وزیر خارجه‌ی بریتانیا گفته که این کمک‌‌‎های حیاتی نه تنها به فراهم آوری مواد خوراکی،‌سرپناه و خدمات صحی برای نیازمندان اختصاص خواهد یافت؛ بلکه از این کمک‌ها برای محافظت از زنان و دختران و ثبات در منطقه نیز کار گرفته خواهد شد. عوامل مختلف از جمله کاهش کمک‌های بین‌المللی، خشک‌سالی شدید، کم‌بود و بحران پول نقد، اقتصادی افغانستان را در لبه سقوط قرار داده و افزایش قیمت مواد خوراکی سبب گرسنگی گسترده در سراسر این کشور شده است. کنفرانس بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک برای افغانستان در حالی برگزار می‌شود که کشور‌های تمویل کننده تلاش دارند تا به مردم افغانستان به گونه‌ی کمک کنند که امارت اسلامی از این کمک‌‌ها مستفید نشوند.