طبق گزارش رسانه‌های هندی، قرار است سومین دور گفت‌وگوهای هند و آسیای مرکزی با حضور پنج کشور آسیای میانه، روز 〈یک‌شنبه، ۱۹ دسامبر〉 در هند برگزار شود. این نشست هم‌زمان با اجلاس سازمان هم‌کاری اسلامی در اسلام‌آباد برگزار می‌شود که محور هر دو نشست، بحث روی وضعیت افغانستان است. وزیران امور خارجه‌ی قزاقستان، جمهوری قرغیزستان، […]

طبق گزارش رسانه‌های هندی، قرار است سومین دور گفت‌وگوهای هند و آسیای مرکزی با حضور پنج کشور آسیای میانه، روز 〈یک‌شنبه، ۱۹ دسامبر〉 در هند برگزار شود.

این نشست هم‌زمان با اجلاس سازمان هم‌کاری اسلامی در اسلام‌آباد برگزار می‌شود که محور هر دو نشست، بحث روی وضعیت افغانستان است. وزیران امور خارجه‌ی قزاقستان، جمهوری قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در نشست دهلی‌نو شرکت خواهند کرد. یکی از محوری‌ترین بحث‌های این نشست، وضعیت افغانستان است. انتظار می‌رود که روی تجارت و اتصال منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شود. بحث روی طرح‌هایی برای تشدید بحث‌ها در مسیر بندر چابهار بین هند و آسیای مرکزی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، نیز در دستور کار است. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که وزیران خارجه‌ی پنج کشور آسیای میانه که عضو سازمان هم‌کاری‌های اسلامی نیز هستند، به جای شرکت در اجلاس اسلام‌آباد در نشست هند شرکت می‌کند. هند در ۱۰ نوامبر نیز میزبان نشست امنیتی منطقه‌ای درباره‌ی افغانستان بود. در همین روز اسلام‌آباد نیز از نشست نماینده‌گان ویژه‌ی امریکا، روسیه و چین میزبانی کرد که درباره‌ی افغانستان بحث کردند.

جی شنکر، وزیر امور خارجه‌ی هند، روز〈شنبه، ۲۷ قوس〉 با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه‌ی تاجیکستان در دهلی‌نو دیدار کرد. وزیر خارجه‌ی هند در این دیدار نسبت به وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده است.