متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پیوند به شرکت نکردن نماینده حکومت سرپرست در دومین نشست دوحه می‌گوید که ازاشتراک نکردن نماینده این حکومت در این نشست متعجب نشده‌اند. میلر می‌گوید که در آینده‌ی افغانستان تنها مقام‌های حکومت سرپرست سهم ندارند و واشنگتن از همه‌ی شهروندان افغانستان از جمله زنان و دختران حمایت […]

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پیوند به شرکت نکردن نماینده حکومت سرپرست در دومین نشست دوحه می‌گوید که ازاشتراک نکردن نماینده این حکومت در این نشست متعجب نشده‌اند. میلر می‌گوید که در آینده‌ی افغانستان تنها مقام‌های حکومت سرپرست سهم ندارند و واشنگتن از همه‌ی شهروندان افغانستان از جمله زنان و دختران حمایت می‌کند.

نشست دو روزه نمایندگان ویژه‌ی ۲۵ کشور برای افغانستان به ریاست دبیرکل سازمان ملل متحد در عقب در‌های بسته در دوحه برگزار شد. سازمان ملل متحد نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان را نیز به این نشست دعوت کرده بود؛ اما حکومت سرپرست از اشتراک در آن خودداری کرد. درتازه‌ترین مورد متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پیوند به عدم اشتراک نماینده حکومت سرپرست در دومین نشست دوحه می‌گوید که تنها مقام‌های کنونی افغانستان در آینده‌ی افغانستان سهیم نیستند. آقای میلر همچنان گفت که احترام به حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان از جمله سایر مسائلی است که امریکا بر آن تأکید دارد:«نمی‌توانم بگویم از این‌که طالبان دعوت برای شرکت در نشستی با یک نمایندگی گسترده از جامعه‌ی بین‌المللی را رد کردند، بسیار شگفت‌‌زده شدم. اما همان‌طور که قبلا شنیده‌اید، می‌گویم که طالبان تنها شهروندان افغانستان نیستند که در آینده‌ی افغانستان سهم دارند. ما به حمایت از همه‌ی شهروندان این کشور، از جمله زنان و دختران در شکل‌دهی آینده‌ی کشورشان ادامه خواهیم داد».

این مقام امریکایی همچنان با اشاره به خودداری نمایندگان روسیه و ایران از دیدار با فعالان مدنی در نشست دوحه گفته‌است که در مورد اقدامات کشورهای دیگر صحبت نمی‌کند؛ اما امریکا تعامل با جامعه‌ی مدنی را سازنده می‌داند:«ما تلاش می‌کنیم از طریق دیپلماسی اقداماتی را برای توانمندسازی جامعه مدنی افغانستان انجام دهیم و مطمئناً همه کشورهای جهان را تشویق می‌کنیم که این مسیر را دنبال کنند».

از سوی هم، کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان درصفحه ایکس از سازمان ملل متحد و قطر به‌خاطر میزبانی از سفیران و شهروندان افغانستان برای ادامه زمینه بحث در مورد همکاری‌های بین‌المللی برای افغانستان در دوحه، ابراز سپاس‌گزاری کرده‌است. وی افزود که تعهد واشنگتن به مردم افغانستان و جامعه مدنی محکم است:«تعهد امریکا به مردم افغانستان و جامعه مدنی قوی بوده و منتظر شنیدن نظریات بیش‌تر شهروندان افغانستان در مورد آینده‌ی کشورشان می‌باشیم».

این درحالی‌است که سهیل شاهین، رئیس نمایندگی سیاسی حکومت سرپرست در دوحه، پایتخت قطر، در نخستین روز این نشست به خبرنگاران گفت که مقام‌های حکومت سرپرست به‌دلیل این‌که شرایط‌شان پذیرفته نشد، در نشست دوحه اشتراک نکردند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv