ناظران شماری از جریان های سیاسی می گویند که در مورد جمع بندی نتایج آرا در “مرکز جمع بندی نتایج انتخابات” ابهامات زیادی وجود دارد. آنان می گویند که تاکنون مسوولان مرکز جمع بندی نتایج انتخابات به مشاهده کنندگان و ناظران در مورد چگونگی جمع بندی آرا توضیحات لازم ارایه نکرده اند. روز گذشته مرکز […]

ناظران شماری از جریان های سیاسی می گویند که در مورد جمع بندی نتایج آرا در “مرکز جمع بندی نتایج انتخابات” ابهامات زیادی وجود دارد. آنان می گویند که تاکنون مسوولان مرکز جمع بندی نتایج انتخابات به مشاهده کنندگان و ناظران در مورد چگونگی جمع بندی آرا توضیحات لازم ارایه نکرده اند.

روز گذشته مرکز جمع بندی نتایج انتخابات در حضور داشت رهبری کمیسیون انتخابات، نمایندگان احزاب و جریان های سیاسی و نهادهای مدنی گشایش یافت. (روز پنجشنبه ۳ عقرب/آبان) شماری از خبرنگاران از بهر مشاهده روند ثبت برگه های نتایج آرا در مرکز جمع بندی نتایج انتخابات به این مرکز رفتن. مسوولان مرکز ثبت نتایج آرا در این مرکز حضور نداشتند. از سویی دیگر، محدودیت برای دخول افراد غیر مسوول در این مرکز وجود ندارد. ناظران شماری از جریان های سیاسی می گویند که در مورد جمع بندی نتایج آرا در این مرکز ابهام های وجود دارد.

مطابق لایحه، مسوول مرکز جمع بندی نتایج مکلف است تا روند ثبت برگه های نتایج را در این مرکز به ناظران، مشاهدان و رسانه ها توضیح بدهد. اما حمید رسا، ناظر حزب وحدت اسلامی افغانستان می گوید که تاکنون مسوولان مرکز جمع بندی نتایج انتخابات، به مشاهدان و ناظران در خصوص جمع بندی آرا توضیحات لازم ارایه نکرده اند.

تلاش کردیم در این مورد دیدگاه کمیسیون مستقل انتخابات را داشته باشیم، اما با تماس های مکرر موفق نشدیم. پیش از این اتهام های وجود داشت که در انتخابات های گذشته “مرکز جمع بندی نتایج انتخابات” در آرای نامزدان دستکاری کرده است.