در ادامه نگرانی‌ها از اخراج اجباری شهروندان افغانستان از پاکستان، انوارالحق کاکر نخست‌وزیر مؤقت پاکستان گفته‌است که شهروندان کشورهای همسایه، از جمله افغانستان باید به قوانین مهاجرت پاکستان پابند باشند. طی چند ماه اخیر بیش از نیم‌میلیون مجبور به بازگشت از پاکستان به افغانستان شده‌اند و اخراج اجباری مهاجران افغاسنتان، چالش‌های جدی را برای برگشت‌کنندگاه […]

در ادامه نگرانی‌ها از اخراج اجباری شهروندان افغانستان از پاکستان، انوارالحق کاکر نخست‌وزیر مؤقت پاکستان گفته‌است که شهروندان کشورهای همسایه، از جمله افغانستان باید به قوانین مهاجرت پاکستان پابند باشند.

طی چند ماه اخیر بیش از نیم‌میلیون مجبور به بازگشت از پاکستان به افغانستان شده‌اند و اخراج اجباری مهاجران افغاسنتان، چالش‌های جدی را برای برگشت‌کنندگاه به باور آورده‌است. همچنان این وضعیت، کنترل اوضاع برای نهاد‌های امداد رسان با افزایش فقر و بیکاری در کشور را نیز دشوار کرده‌است. در تازه‌ترین مورد هم، انوارالحق کاکر نخست‌وزیر مؤقت پاکستان گفته‌است که شهروندان کشورهای همسایه، از جمله افغانستان باید به قوانین مهاجرت پاکستان پابند باشند. او باردیگر از تصمیم اخراج مهاجران بدون مدرک از پاکستان حمایت کرد و افزود که دولت بعدی باید این روند را ادامه دهد: «شهروندان کشورهای همسایه از جمله افغانستان باید به قوانین مهاجرتی پاکستان پایبند باشند. دولت بعد پاکستان باید روند اخراج مهاجران غیرقانونی را ادامه دهد. شهروندان افغانستان که وارد پاکستان می‌شوند، باید ویزا داشته باشند».

او در این گفت‌وگو به سفر مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان به کابل نیز اشاره کرده و گفته‌است که این سفر یک سفر شخصی بود و دولت پاکستان در آن دخیل نبوده‌است: «مولانا فضل‌الرحمان؛ رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان به کابل رفت و با مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان دیدار کرد.این یک سفر شخصی بود و دولت پاکستان در آن دخیل نبود».

از سوی هم، وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که در یک‌ماه گذشته بیش از ۷۵۰۰ شهروند افغانستان از طریق بندر سپین بولدک از پاکستان به افغانستان اخراج شده‌اند. به گفته‌ی این وزارت، این افراد برای دریافت کمک‌ها به کمیشنری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد و سایر نهادهای کمک‌کننده معرفی شده‌اند.

درهمین حال، شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که برگشت‌ مهاجر از پاکستان فشارها را بیشتر و روی بازار کار نیز تأثیر می‌گذارد. آنان تأکید می‌کنند که حکومت باید با جلب کمک‌های جهانی و اتخاذ پالیسی مدبرانه کنترل بحران را در دست بگیرد و نگذارد برگشت مهاجران بر چالش‌ها بیفزاید.

این در حالی‌است که در این اواخر صدها هزار پناه‌جوی افغانستان از کشورهای ایران و پاکستان داوطلبانه و یا هم به‌گونه اجباری اخراج و به کشور برگشته‌اند. این جمع برزگ برگشت‌کنندگان از کشورهای همسایه مشکلات زیادی را برای گذر از زمستان امسال به‌بار آورده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv