نشست چین درباره صلح افغانستان که قرار بود روز دوشنبه هفته روان در بیجنگ برگزار شود، به تعویق افتاده است. یک عضو شورای عالی صلح تایید کرده است که این نشست با تاخیر دو روزه برگزار خواهد شد. چین اخیرا اعلام کرده بود که نشستی میان افغانی درباره روند صلح افغانستان را میزبانی می کند. […]

نشست چین درباره صلح افغانستان که قرار بود روز دوشنبه هفته روان در بیجنگ برگزار شود، به تعویق افتاده است. یک عضو شورای عالی صلح تایید کرده است که این نشست با تاخیر دو روزه برگزار خواهد شد.

چین اخیرا اعلام کرده بود که نشستی میان افغانی درباره روند صلح افغانستان را میزبانی می کند. روز دوشنبه بیست و هشتم اکتبر روز برگزاری این نشست تعیین شده بود. اکنون اما برگزاری این نشست به تعویق افتاده است. حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح در گفتگو با رسانه ها تایید کرده است که این نشست با کمی تاخیر برگزار خواهد شد.

هنوز علت اصلی به تعویق افتادن این نشست معلوم نیست. اما گفته می شود که این نشست به دلیل مشخص نبودن، هیأت حکومت به تعویق افتاده است. صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور در تویتر خود نوشته است که حکومت افغانستان در یک فرصت مناسب فهرست اشتراک کنندگان را برای نشست چین با حکومت آن کشور شریک خواهد کرد.

بااین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت با تاکید بر حفظ دستاوردهای افغانستان در دو دهه اخیر می گوید کشورهایی که این گونه نشست ها را برگزار می کنند، باید به رهبری دولت افغانستان در گفتگوهای صلح احترام بگذارند.

رییس اجرایی حکومت می گوید: “این یک ابتکار خوب است که شماری از کشورها به شمول چین برای تامین صلح در افغانستان تلاش می کنند. اما این نکته مهم است که این کشورها باید به رهبری دولت افغانستان در گفتگوهای صلح احترام بگذارند. ما یک هدف داریم که صلح با عزت باشد و به دستاوردهای مردم افغانستان احترام گذاشته شود.”

همزمان عبدالله عبدالله بر حاضر شدن گروه طالبان برای گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان تاکید می کند و می گوید که بدون حضور دولت افغانستان در گفتگوهای صلح، این گفتگوها نتیجه بخش نخواهد بود.

آقای عبدالله تأکید می کند که گروه طالبان با تدوام جنگ در افغانستان سبب جا گرفتن گروه داعش و شبکه القاعده در کشور شده است.

رییس اجرایی حکومت می افزاید: “گروه طالبان با تداوم جنگ مناطق زیادی را در کشور ناامن کرده اند. خوب حالا نمی شود گفت که کدام گروه برای افغانستان خطر بزرگ است داعش، القاعده و یا طالبان. ما به این باوریم که با به دست آمدن توافق صلح با گروه طالبان، داعش و القاعده در افغانستان قلمرو نخواهند داشت.”

با این حال اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی در پایان نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفته است که گفتگوهای صلح بدون آتش‌بس نتیجه بخش نخواهد بود. آقای خالد تأکید کرده که با وارد شدن فشار نظامی بر گروه طالبان، اکنون این گروه خواهان از سرگیری مذاکرات صلح است.