براساس یک نظر سنجی بنیاد آسیا، حدود نود درصد شهروندان افغانستان از گفتگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان حمایت می کنند. این نظر سنجی بر اساس مصاحبه رو در رو با نزدیک به هژده هزار تن که بالاتر از هژده سال داشته ‌اند تهیه شده است. حدود پنجاه درصد شرکت کنندگان این نظر سنجی […]

براساس یک نظر سنجی بنیاد آسیا، حدود نود درصد شهروندان افغانستان از گفتگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان حمایت می کنند.

این نظر سنجی بر اساس مصاحبه رو در رو با نزدیک به هژده هزار تن که بالاتر از هژده سال داشته ‌اند تهیه شده است. حدود پنجاه درصد شرکت کنندگان این نظر سنجی زنان بوده اند. از میان شرکت کنندگان هشتاد درصد روستایی و نزدیک به بیست درصد آنها شهری بوده اند.

این نظرسنجی نشان می ‌دهد که هشتاد و هشت اعشاریه پنج درصد شهروندان کشور از گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان حمایت می‌ کنند. شصت و چهار درصد مصاحبه شوندگان در این ارزیابی به این باورند که ممکن است صلح میان طالبان و حکومت نتیجه بدهد. میزان امیدواری به نتایج گفتگوهای صلح در مناطق مختلف افغانستان متفاوت بوده است.

بیشترین امیدواری در مناطق شرق و جنوب غرب به ترتیب حدود هفتاد و هفت درصد و هفتاد و سه درصد ثبت شده و کمترین امید به نتایج گفتگوهای صلح در مناطق مرکزی کشور یعنی حدود سی و هشت درصد بوده است. از اشتراک کنندگان در این ارزیابی در مورد میزان آگاهی ‌شان از روند صلح نیز پرسیده شده است. نزدیک به هفتاد و هشت درصد گفته اند که از این گفتگوها آگاهی دارند.

در ارزیابی تازه بنیاد آسیا، میزان کسانی که خواهان همکاری دولت با مخالفان پیوسته به روند صلح هستند، نیز افزایش یافته است. نزدیک به سی و چهار درصد از اشتراک کنندگان گفته‌ اند که حکومت باید برای کاریابی و بود و باش به مخالفانی که به حکومت می‌ پیوندند، کمک کند. سال گذشته این رقم نزدیک به بیست و شش درصد بود.