شماری از نهادهای مدنی اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را از کشورهای خارجی، خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان می کند. این نهادهای مدنی می گویند که حکومت وحدت ملی با کشورهای اروپایی سندی را امضا کرده است که به اساس آن پناهجویان افغانستان از این کشورها اخراج خواهند شد. بحث پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی […]

شماری از نهادهای مدنی اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را از کشورهای خارجی، خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان می کند. این نهادهای مدنی می گویند که حکومت وحدت ملی با کشورهای اروپایی سندی را امضا کرده است که به اساس آن پناهجویان افغانستان از این کشورها اخراج خواهند شد.

بحث پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی یکی از محور های نشست بروکسل بود. کشورهای کمک دهنده به افغانستان کمک های شان را مشروط به حل چالش های پناهجویان و مهاجران افغانستان کرده است. افغانستان نیز برای جلب کمک های جهانی و حل مشکل پناهجویان با اتحادیه اروپا سندی را تحت عنوان “راه مشترک به جلو” امضاکرده است. براساس این سند کشورهای اروپایی می توانند آن عده از پناهجویانی را که پاسخ رد گرفته باشند، دوباره به گونه اجباری به افغانستان برگشت دهند.

نهادهای مدنی اخراج اجباری پناه جویان افغانستان از کشورهای اروپایی را خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان می کنند. نعیم نظری یک فعال مدنی می گوید که افغانستان در شرایط کنونی توان پذیرش پناهجویان را ندارد و باید کشورهای اروپایی از اخراج پناهجویان افغانستان صرف نظر کنند.

فعالان مدنی می گویند که در اثر ناامنی های اخیر در کشور بیش از یک اعشاریه پنج میلیون تن بی‎جا شده اند که دولت توان حل مشکلات آنان را ندارد.