شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می گویند که برای جلوگیری از تقلب سازمان یافته در انتخابات ریاست جمهوری، باید ثبت نام رأی دهندگان بر اساس ثبت بایومتریک انجام شود. قرار بود برای نخستین بار پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان، فهرست رأی دهندگان تهیه شود. برای انجام این کار پول کلانی نیز هزینه شد؛ اما […]

شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می گویند که برای جلوگیری از تقلب سازمان یافته در انتخابات ریاست جمهوری، باید ثبت نام رأی دهندگان بر اساس ثبت بایومتریک انجام شود.

قرار بود برای نخستین بار پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان، فهرست رأی دهندگان تهیه شود. برای انجام این کار پول کلانی نیز هزینه شد؛ اما سرانجام این فهرست با کاستی های فراوانی تهیه شد.

برخی از جریان ها و احزاب سیاسی، پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان، فهرست تهیه شده رأی دهندگان را با پرسش های جدی رو به رو کردند. سرانجام تصمیم گرفته شد که در روز رأی دهی، از دستگاه های ثبت بایومتریک استفاده شود. با آنهم در بسیاری از مرکز های رأی دهی، آرا بدون ثبت بایومتریک استفاده شد.

اکنون که کمیسیون مستقل انتخابات تقویم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است، نهادهای ناظر انتخاباتی بر ثبت نام رأی دهندگان براساس ثبت بایومتریک تأکید می کنند. یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که برای جلوگیری از تقلب سازمان یافته در انتخابات ریاست جمهوری، باید ثبت نام رأی دهندگان بر اساس ثبت بایومتریک انجام شود. به باور آقای رشید، اگر این کار صورت نگیرد، چالش کلانی پس از برگزار انتخابات به میان خواهد آمد.

درهمین حال، شماری از اعضای مجلس سنا می گویند که عملکرد کمیسیون های انتخاباتی بر انتخابات آینده ریاست جمهوری تأثیر منفی خواهد گذاشت. از سویی هم نهادهای ناظر انتخاباتی به این باور استند که تقویم انتخابات ریاست جمهوری عملی نیست و کمیسیون مستقل انتخابات باید در این زمینه تجدید نظر کند.