یافته‌های دیدبان رسانه های آزاد افغانستان“نی” نشان می دهد که در سه سال پسین حکومت با استفاده از رویکرد جدید حدود پنجاه خبرنگار منتقد دولتی را جذب کرده و از آنان به عنوان سخنگو، کارمند و یا مشاور استفاده می کند. یافته‌های دفتر نی نشان می دهد که بیست و یک خبرنگار از ولایت هرات […]

یافته‌های دیدبان رسانه های آزاد افغانستاننینشان می دهد که در سه سال پسین حکومت با استفاده از رویکرد جدید حدود پنجاه خبرنگار منتقد دولتی را جذب کرده و از آنان به عنوان سخنگو، کارمند و یا مشاور استفاده می کند.

یافته‌های دفتر نی نشان می دهد که بیست و یک خبرنگار از ولایت هرات مسلک خبرنگاری را ترک و جذب پست‌های دولتی شده اند. کابل با اندکی تفاوت یعنی نزده خبرنگار در ردیف دوم و سپس کندهار و بلخ از ولایت‌های اند که حکومت وحدت ملی خبرنگاران آن را جذب حکومت کرده است. یافته های دیدبان رسانه ای آزاد افغانستان نشان می دهد که بیشتر خبرنگارانی که اکنون وارد سکتور ملکی و امنیتی حکومت وحدت ملی شده اند، پیش از این از منتقدان سرسخت نظام و حکومت بودند که پس از ارزیابی و تحلیل، حکومت آنان را در بدل معاشات بلند استخدام کرده است. مجیب خلوتگر رییس اجرایی “نی” می گوید که در مجموع از حدود پنجاه خبرنگاری‌که جذب دولت شده اند، چهل و یک تن آنان در بخش‌های ملکی و متباقی در بخش‌های نظامی شامل وظیفه شده اند.

به ادامه نشر آمار خشونت علیه خبرنگاران از آدرس نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران، دیدبان رسانه های آزاد افغانستان “نی” یافته هایش در مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال گذشته را رسانه ای کرد. بربنیاد یافته های نی خشونت علیه خبرنگاران در سال نود و شش، نسبت به سال گذشته آن پنجاه و یک درصد افزایش یافته است.

چندی پیش یکی از نهاد های مدافع حقوق خبرنگاران زن آمار ارایه کرد که نشان می داد حضور زنان در رسانه ها کاهش چشمگیر داشته است، اما دیدبان رسانه های آزاد افغانستان می گوید که حضور کارمندان زن در رسانه ها در سال گذشته خورشیدی افزایش داشته است.

مسوولان دیدبان رسانه های آزاد افغانستان”نی” می گویند که افزایش خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه ای، روند اطلاع رسانی در کشور را با مشکل رو به رو کند.