در ادامه نگرانی‌ها مبنی بر اوضاع خبرنگاران و رسانه‌های کشور، مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده که این نهاد دست‌کم، ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان را ثبت کرده‌است. از بازداشت‌های خودسرانه، خودسانسوری‌ها، فقدان آزادی و استقلال کاری تا نبود دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی، نبود زمینه‌های کاری و ده‌ها مورد دیگر مشکلات فرا راه […]

در ادامه نگرانی‌ها مبنی بر اوضاع خبرنگاران و رسانه‌های کشور، مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده که این نهاد دست‌کم، ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان را ثبت کرده‌است. از بازداشت‌های خودسرانه، خودسانسوری‌ها، فقدان آزادی و استقلال کاری تا نبود دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی، نبود زمینه‌های کاری و ده‌ها مورد دیگر مشکلات فرا راه خبرنگاران است. خبرنگاران افغانستان، حدود ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان را ثبت کرده‌است. این نهاد در گزارشی، جان‌باختن یک خبرنگار، زخمی‌شدن ۱۹ خبرنگار، ۷۸ مورد تهدید و ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران را از موارد ثبت شده آورده‌است: «دست‌کم ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران را ثبت شده که شامل جان باختن یک خبرنگار و زخم برداشتن ۱۹ خبرنگار دیگر، ۸۷ مورد تهدید و ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران است. موارد ثبت‌شده نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در سال ۲۰۲۳ به‌لحاظ کمی نسبت به ۲۶۰ رویداد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد؛ اما از نظر کیفی و ساختاری تغییری مشاهده نمی‌شود».

درهمین حال، برخی از خبرنگاران ضمن این‌که از افزایش چالش‌های کار خبررسانی و آگاهی‌دهی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند، تاکید می‌کنند که نهادهای حامی رسانه‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ و کمیسیون تخطی‌های رسانه ای، آن‌چنان که باید، موفق عمل نکرده‌اند.

با این همه، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان را دقیق، تایید نمی‌کند، اما می‌افزاید که فشاری بر رسانه‌ها و خبرنگاران نیست و مواردی هم که خبرنگاران بازداشت شده‌اند یا رسانه‌های شنیداری و دیداری، مسدود کرده شده، به‌دلیل کارهای غیر خبرنگاری بوده‌است.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین گفته که یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که اداره استخبارات و وزارت امر به معروف، به‌ شکل مستقیم و غیرمستقیم روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌ها را در سال ۲۰۲۳ به عهده داشته‌‌است. این نهاد گفته‌است که به‌‌دلیل اعمال قدرت و فشار نمایندگان این دو اداره، کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای، موفقیتی در بهبود وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها نداشته و حتا در مواردی، عامل و باعث نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها شده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv