دهم دسامبر، روزجهانی حقوق بشر است. شماری از فعالان حقوق زن باردیگر نسبت به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان ودختران در کشور انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند که هنوز هم محدودیت‌ها علیه زنان و دختران کشور پا برجاست. درهمین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در […]

دهم دسامبر، روزجهانی حقوق بشر است. شماری از فعالان حقوق زن باردیگر نسبت به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان ودختران در کشور انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند که هنوز هم محدودیت‌ها علیه زنان و دختران کشور پا برجاست. درهمین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در پرتوی شریعت اسلامی تأمین است.

روز جهانی حقوق بشر یک رویداد سالانه است که در دهم دسامبر، برگزار می‌‌شود. این روز توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد “یونسکو” نام‌گذاری شده‌است. همزمان با فرارسیدن این روز، شماری از فعالان حقوق بشر باردیگر نسبت به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران انتقاد می‌کنند. فعالان حقوق زن می‌گویند که با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت سرپرست، هنوز هم دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران مسدود است و روزتاروز محدودیت‌ها علیه کار، آموزش و تحصیل زنان بیشتر می‌شود.

درهمین حال، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی ‌‌دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد در روز جهانی حقوق بشر در صفحه اکس خود گفته‌است که دو سال می‌‌شود مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران از حقوق و آزادی‌‌های بنیادی‌‌شان، به‌‌شمول حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محرم هستند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته که به همه مدافعان حقوق بشر افغانستان که برای برابری، عدالت و کرامت؛ انعطاف‌پذیری و عزم از خود نشان می‌دهند، ادای احترام می‌کند. آقای بنت در ایکس گفته که نباید مدافعان حقوق بشر بازداشت شوند.

از سوی هم، رزا اوتونبایوا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان خواسته که تعهدات حقو ق ‌بشری را به‌عنوان سنگ‌بنای آینده‌ باثبات، صلح‌آمیز و مرفه برای کشور پذیرفته و از آن پشتیبانی کنند: ″حکومت سرپرست افغانستان مسؤلیت گسترده‌‌تری در قبال همه شهروندان افغانستان برای ترویج و پشتیبانی از حقوق ‌بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، دارد. حقوق بشر باید حفظ شود تا رفاه، انسجام و ثبات آینده افغانستان تضمین شود.″

از سوی هم، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در پرتوی شریعت اسلامی تأمین است.

این در حالیست که ۷۵ سال قبل به ‌تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیه‌ا‌ی جهانی حقوق بشر در پاریس تصویب شد. به‌ همین مناسبت، یونسکو ۱۰ دسامبر را روز جهانی حقوق بشر نام‌گذاری کرده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv