بازرس ویژه ‌‌امریکا برای بازسازی افغانستان با نگرانی از سوءاستفاده از پول‌های صندوق امانی افغانستان در سوئیس ‌‌‌‌‌‌تأکید کرده که در حال حاضر، سازوکار کنترل برای رفع نگرانی از سوءاستفاده از صندوق امانی افغانستان وجود ندارد. دفتر بازرس ویژه ‌‌امریکا برای بازسازی افغانستان ″سیگار″ در گزارشی به کانگرس در مورد سوءاستفاده حاکمان تازه کشور از […]

بازرس ویژه ‌‌امریکا برای بازسازی افغانستان با نگرانی از سوءاستفاده از پول‌های صندوق امانی افغانستان در سوئیس ‌‌‌‌‌‌تأکید کرده که در حال حاضر، سازوکار کنترل برای رفع نگرانی از سوءاستفاده از صندوق امانی افغانستان وجود ندارد.

دفتر بازرس ویژه ‌‌امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار در گزارشی به کانگرس در مورد سوءاستفاده حاکمان تازه کشور از پول‌های صندوق امانی افغانستان در سوئیس ابراز نگرانی کرده‌است. در گزارش آمده که این صندوق از فعالیت‌هایی که به سود مردم افغانستان باشد، حمایت مالی نکرده‌است.

جان ساپکو، سربازرس سیگار در گزارشش به مایکل مک کال، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ‌‌امریکا گفته‌است که نگرانی‌ها از سوءاستفاده حکومت سرپرست از صندوق امانی، همچنان پا برجاست: ″هرچند شیوه تأیید متفق‌القول تصمیم‌ها مانع از ورود صندوق به فعالیت‌های پر ریسک می‌شود، با این حال، سازوکار کنترل برای رفع نگرانی از سوءاستفاده طالبان از صندوق وجود ندارد.″

گزارش تازه سیگار به درخواست رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ‌‌امریکا در مورد مدیریت صندوق امانی تهیه شده و در اختیار مایکل مکال قرار گرفته‌است. پیشتر از این نیز، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مورد احتمال فساد، سوءاستفاده و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از صندوق امانی به سود حکومت کنونی، ابراز نگرانی کرده بود. با این همه، برخی از کارشناسان حوزه سیاست می‌گویند که پول‌های صندوق امانی، حق مردم افغانستان است و اگر دست‌بردی به آن صورت می‌گیرد، ‌‌مسئول آن، ‌‌امریکا است.

این در حالی‌است که حکومت سرپرست بارها درخواست کرده که دارایی‌های منجمدشده افغانستان را در اختیار گیرد؛ اما ایالات متحده خواست‌ها برای دست‌رسی بانک مرکزی افغانستان به دارایی ارزی آن در سوئیس و ‌‌امریکا را رد کرده‌است. از نظر ‌‌امریکا، بانک مرکزی هنوز یک نهاد مستقل نیست و سازوکارهای قابل اعتماد برای جلوگیری از پول‌شویی و تمویل تروریسم را ندارد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv