هرزگاهی که حکومت‌ها در افغانستان تغییر می‌کنند، شماری زیادی از مردم راهی کشورهای دورونزدیک می‌شوند. ۱۰ ماه پیش نیز با فرار محمد اشرف غنی از کشور و تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، به آمار آوره‌گان افزوده شد. حالا ۲۰ جون است، روز جهانی پناهندگان. اتحادیه‌ی سازمان های حقوق‌بشری به‌مناسبت همین روز، گفته است که […]

هرزگاهی که حکومت‌ها در افغانستان تغییر می‌کنند، شماری زیادی از مردم راهی کشورهای دورونزدیک می‌شوند. ۱۰ ماه پیش نیز با فرار محمد اشرف غنی از کشور و تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، به آمار آوره‌گان افزوده شد.

حالا ۲۰ جون است، روز جهانی پناهندگان. اتحادیه‌ی سازمان های حقوق‌بشری به‌مناسبت همین روز، گفته است که پناهندگان افغانستانی در کشورهای پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان، ایران، مالزیا و ترکیه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و از حقوق خود بر اساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند. سازمان‌های حقوق‌بشری که شامل دیدبان حقوق‌بشر و سازمان عفو بین‌الملل می‌شوند با پخش اعلامیه‌ای خواستار پایان نقض حقوق پناهندگان افغانستانی شده‌اند. اینان تاکید کرده‌اند که از افزایش خشونت و نقض حقوق‌بشر علیه پناهجویان افغانستانی وحشت دارند. این سازمان‌ها در ادامه افزوده‌اند که حقوق پناهندگان، حقوق اساسی بشر است که کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان و پروتکل ۱۹۶۷ از آن پشتی‌بانی می کند. سازمان‌های حقوق‌بشری از کشورها درخواست کرده‌اند که اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را متوقف کنند و این روند تا تثبیت وضعیت، از جمله تامین امنیت در این کشور تعلیق باشد. این سازمان‌ها این را هم گفته اند که کشورها باید به تعهدات‌شان پابند باشند و به حقوق اساسی بشر از جمله حق زندگی و حق پناهندگی احترام بگذارند. این در حالی‌است که سازمان‌های حقوق ‌بشری گفته اند که امروز بیش از شش میلیون افغانستانی به‌دلیل درگیری، خشونت و فقر از خانه‌ها و کشورشان رانده شده‌اند و از این تعداد، ۳٫۵ میلیون آواره در داخل افغانستان هستند و ۲٫۶ میلیون تن هم در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.