مدتی است که نهادهای امدادگر بین‌المللی دست خوش بودجه کافی برای روند امدادگری خود برای نیازمندان افغانستان شده‌اند و بارها هشدار داده‌اند که مانا بودن این وضعیت اوضاع بد مردم افغانستان را تشدید می‌کند. اینک دفتر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا اعلام کرده که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌پیشینه دست به گریبان است. این اداره […]

مدتی است که نهادهای امدادگر بین‌المللی دست خوش بودجه کافی برای روند امدادگری خود برای نیازمندان افغانستان شده‌اند و بارها هشدار داده‌اند که مانا بودن این وضعیت اوضاع بد مردم افغانستان را تشدید می‌کند.

اینک دفتر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا اعلام کرده که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌پیشینه دست به گریبان است. این اداره در گزارشی آورده که در سال روان میلادی، بیش از دو سوم جمعیت افغانستان برای ادامه زندگی به‌کمک‌های بشری بی‌درنگ نیازمند هستند:″در سال روان میلادی، دست‌کم ۲۸٫۳ میلیون تن یا دو سوم جمعیت افغانستان، برای زنده ماندن به‌کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. همچنین، بیش از ۱۷ میلیون تن دیگر با گرسنگی حاد روبه‌رو هستند، از جمله ۶ میلیون تن که در سطوح اضطراری ناامنی غذایی، در یک قدمی با قحطی قرار دارند″.

دفتر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا نگاشته که خانواده‌ها در ولسوالی‌های جغتو، بهسود و سیدآباد در میدان وردک با چالش‌های بهداشتی روبه‌رو هستند. گفته شده که تغذیه بد جاری و نبود مکانیزم لازم بهداشتی، سلامتی شهروندان افغانستان را با خطر جدی مواجه کرده است. در همین‌حال، برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که اگر حکومت سرپرست منتظر کمک‌های جهان باشد و کاری از پیش نبرد، اوضاع را برای سربازگیری دهشت‌افگنان در افغانستان فراهم می کند.

این همه در حالی‌است که نهادهای امدادگر بین‌المللی در افغانستان، به تکرار از کاهش بودجه، دست نیافتن نیازمندان کشور به‌کمک‌ها و دچار دشدن آنان با گرسنگی نگرانی کرده اند؛ اما، تاکنون چالش اندک بودن بودجه امدادگران جهانی رفع نشده و گرسنگی و قحطی همچنان شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند.