احزاب سیاسی به تشکیل هیأت همه شمول در روند پیشبرد گفتگوهای صلح تاکید می کند. نمایندگان احزاب سیاسی قانون اساسی، انتخابات و آزادی بیان را به عنوان خطوط سرخ در گفتگوهای صلح عنوان می کنند. چندی قبل پنجمین دور گفتگوی هیأت آمریکا با نمایندگان طالبان در قطر به پایان رسید. گفته می شود که در […]

احزاب سیاسی به تشکیل هیأت همه شمول در روند پیشبرد گفتگوهای صلح تاکید می کند. نمایندگان احزاب سیاسی قانون اساسی، انتخابات و آزادی بیان را به عنوان خطوط سرخ در گفتگوهای صلح عنوان می کنند.

چندی قبل پنجمین دور گفتگوی هیأت آمریکا با نمایندگان طالبان در قطر به پایان رسید. گفته می شود که در این دور گفتگوها بر سر خروج نیروهای خارجی از کشور و تضمین در باره مبارزه با تروریزم از سوی طالبان، میان نمایندگان طالبان و آمریکا توافق شده است. نمایندگان شماری از احزاب سیاسی به تشکیل هیأت همه شمول در روند گفتگوهای صلح تاکید می کنند.

نمایندگان احزاب نظام جمهوری اسلامی افغانستان، قانون اساسی، انتخابات و آزادی بیان را به عنوان خطوط سرخ حکومت در گفتگو با طالبان عنوان می کنند که به هیچ قیمت قابل معامله نیست.

چند روز پیش مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری تلاش های زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان را نقد کرد و گفت که خلیلزاد می خواهد با ایجاد اداره موقت خودش در رأس حکومت قرار گیرد. نمایندگان احزاب در واکنش به اظهارات آقای محب می گویند که در حال حاضر حلقات در داخل نظام استند که می خواهند روند صلح به نتیجه نرسد. آنان تلاش های زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان را قابل ستایش می دانند.

نمایندگان احزاب همچنان از برگزاری جرگه مشورتی صلح که قرار است در ماه ثور سال آینده برگزار شود، نگرانی می کنند و می گویند که این جرگه نباید مانعی برای صلح و زمینه برای کمپاین انتخاباتی و تامین منافع شخصی و تیمی شود.