افغانستان و هند از بابت موجودیت گروه های تروریستی در منطقه نگرانی مشترک دارند. رییس جمهور غنی و نریندارا مودی نخست وزیر هند امروز در دهلی جدید با هم ملاقات کردند و دو طرف روی این مسأله که تروریزم عامل بی ثباتی در منطقه است، اعلام کردند که استفاده از تروریزم برای به دست آوردن […]

افغانستان و هند از بابت موجودیت گروه های تروریستی در منطقه نگرانی مشترک دارند. رییس جمهور غنی و نریندارا مودی نخست وزیر هند امروز در دهلی جدید با هم ملاقات کردند و دو طرف روی این مسأله که تروریزم عامل بی ثباتی در منطقه است، اعلام کردند که استفاده از تروریزم برای به دست آوردن اهداف سیاسی در منطقه مایه نگرانی افغانستان و هند است.

این سومین‌ باری است که رییس جمهور غنی در رأس هیأتی به هند سفر می کند. برای اولین بار در ماه می سال روان میلادی آقای غنی با نریندرا مودی نخست هند در شهر تهران ایران و سپس در ماه جون در شهر هرات هنگام افتتاح رسمی بند سلما با هم دیدار کردند.

در این سفر، آقای غنی با مقام های هندی از جمله نخست وزیر و رییس جمهوری این کشور دیدار کرده است. در این دیدار ها دو طرف از موجودیت گروه های تروریستی در منطقه ابراز نگرانی کرده اند. آنان بدون نام بردن از کشوری گفته اند که استفاده سیاسی از تروریزم مایه نگرانی افغانستان و هند است. ظاهرا اشاره مقام های افغانستان و هند به پاکستان است که از گروه های تروریستی برای رسیدن به هدف های سیاسی استفاده می کند. رییس جمهور غنی در دیدار با نریندرا مودی نخست وزیر هند تأکید کرده است که باید علیه تمام اشکال تروریزم مبارزه جدی و یکسان صورت گیرد. وی همچنان بر پایان دادن به حمایت از تروریزم در منطقه اشاره کرده و گفته است که باید پناهگاه های امن تروریستان از میان برداشته شود.

در همین حال سه سند همکاری ها میان کابل و دهلی جدید امضا شد. پیمان استرداد زندانیان، توافقنامه همکاری در امور مدنی و تجاری و همچنان یادداشت تفاهم نامه همکاری در استفاده مسالمت آمیز از فضا دو کشور.

هند از کمک ‌کنندگان مهم افغانستان شمرده می‌ شود. این کشور از سال دوهزار و دوی میلادی تاکنون حدود دو میلیارد دالر را در بخش ‌های مختلف اقتصادی با افغانستان کمک کرده است. این کشور یک بار دیگر تعهد کرده است که یک میلیار دالر با افغانستان همکاری خواهد کرد.

رییس جمهور غنی در حاشیه این سفر در انستیتوت مطالعات و تحلیل‌ های دفاعی هند به جنرالان و سفیران بازنشستی و استادان و دانشجویان سخنرانی خواهد کرد. قرار است آقای غنی در این سخنرانی دیدگاه افغانستان را در باره چگونگی مبارزه با تروریزم و افراط گرایی بیان کند.