شماری از باشندگان کابل از افزایش بهای مواد خوراکی در بازارهای پایتخت نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که در حال حاضر به دلیل نبود کار و عاید توان خرید مواد خوراکی با این پیمانه افزایش را ندارند. در همین حال، شماری از دکانداران بلند رفتن بهای دالر و جنگ اوکراین را از دلایل عمده افزایش قیمت‌ها […]

شماری از باشندگان کابل از افزایش بهای مواد خوراکی در بازارهای پایتخت نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که در حال حاضر به دلیل نبود کار و عاید توان خرید مواد خوراکی با این پیمانه افزایش را ندارند.

در همین حال، شماری از دکانداران بلند رفتن بهای دالر و جنگ اوکراین را از دلایل عمده افزایش قیمت‌ها می‌دانند. این در حالی‌است که شهرداری کابل می‌گوید که دکانداران مکلف به تطبیق نرخ‌نامه شهرداری کابل اند.

در چند روز اخیر بهای مواد خوراکی سیر صعودی پیدا کرده و به گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافته است. شماری از باشندگان کابل از افزایش بهای مواد خوراکی شکایت می‌کنند و می‌گویند که توان خرید را ندارند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که نرخ‌ها را در بازار کنترل کند.

درهمین حال، شماری از دکان‌‌داران با تاکید براین که افزایش بهای دالر و جنگ اوکراین در افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد می‌گویند در صورتی که مواد خوراکی را به قیمت بالا خریده باشند، مجبور هستند به قیمت بالا بفروشند.

از سویی هم، سخن‌گوی شهرداری کابل می‌گوید که از سه ماه به این سو از بهر کنترل نرخ‌ها در بازارهای پایتخت نرخ‌نامه توزیع می‌کند و از دکانداران می‌خواهد که در امر تطبیق آن گام‌های عملی بردارند.

در حالی بهای مواد خوراکی در بازارهای کشور به گونه‌ی بی‌پیشینه بلند رفته است، پس از سقوط حکومت پیشین فقر و بی‌کاری افزایش یافته است. در تازه‌ترین مورد، اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغاسنتان “سیگار” در گزارشی گفت که پیش‌بینی می‌شود که تا تابستان امسال تعداد بی‌کاران در افغانستان به حدود ۹۰۰ هزار تن برسد.