رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، بر مشارکت سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی بین‌الافغانی تاکید کرده‌اند. در اعلامیه‌ای مشترک این گروه آمده است که تهدیدها علیه ثبات و آرامی، وضعیت بد اقتصادی و بشری در افغانستان رو به افزایش است. هم‌چنان در این اعلامیه از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده‌است که بر تعهدات‌شان در مبارزه با […]

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، بر مشارکت سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی بین‌الافغانی تاکید کرده‌اند.

در اعلامیه‌ای مشترک این گروه آمده است که تهدیدها علیه ثبات و آرامی، وضعیت بد اقتصادی و بشری در افغانستان رو به افزایش است. هم‌چنان در این اعلامیه از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده‌است که بر تعهدات‌شان در مبارزه با هراس‌افگنی پابند بمانند.

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان 〈گروه هفت〉 در هیروشیمای جاپان در نشست سه روزه‌شان در پیوند به وضعیت افغانستان نیز صحبت کرده‌اند. در اعلامیه ای مشترک هفت کشور بزرگ صنعتی جهان که شب دوشنبه از سوی قصر سفید به نشر رسید، بر مشارکت سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی بین‌الافغانی تاکید شده‌است. در این اعلامیه هم‌چنان آمده‌است که تهدیدها علیه ثبات و آرامی، وضعیت بد اقتصادی و بشری در افغانستان رو به افزایش است. سران گروه هفت از حکومت سرپرست خواسته‌اند که بر تعهداتش مبنی بر مبارزه با هراس‌افگنی پابند مانده و به منشور سازمان ملل متحد احترام بگذارند. رهبران گروه هفت هم‎چنان در این اعلامیه، مخالفت‌شان را با نقض سیستماتیک حقوق بشری به‌ویژه محدودیت‌های وضع‌شده علیه بانوان از سوی حکومت سرپرست نشان داده‌اند.

در این اعلامیه آمده: ″طالبان گام‌های مهم و قابل اعتمادی برای اشتراک در گفت‌وگوهای ملی به رهبری افغانستانی‌ها بردارند. طالبان باید اطمینان بدهند که از خاک افغانستان برای تهدید و حمله و برنامه هراس‌افگنی در برابر هیچ کشوری استفاده نمی‌شود. آنان باید به منشور سازمان ملل متحد احترام قایل شوند و ماموریت این سازمان در افغانستان را تضمین کنند″.

درهمین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی حکومت سرپرست امنیت کشور را اطمینان‌بخش دانسته و می‌گوید که برای بهتر شدن حکومت‌داری تلاش می‌کنند.

از سویی هم، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند تا زمانی‌که حکومت سرپرست ارزش‌های قبول‌شده‌ی جهانی را نپذیرد، از سوی این کشورها به‌رسمیت شناخته نخواهند شد.

از سویی هم، شماری از آگاهان سیاسی به این باورند تا زمانی‌که حکومت سرپرست ارزش‌های قبول‌شده‌ی جهانی را نپذیرند، مشروعیت بین‌المللی کسب نخواهد کرد.

امریکا، جاپان، جرمنی، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا شامل هفت کشور بزرگ صنعتی جهان هستند. آن‌ها در نشست یک‌سال پیش شان که در جرمنی برگزار شده بود نیز از حکومت سرپرست خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده بودند که ظاهرا تاکنون از سوی حکومت سرپرست پذیرفته نشده است.