در ادامه نگرانی‌های منطقه و جهان مبنی بر وضعیت افغانستان، رییس‌جمهور روسیه با ابراز نگرانی از اوضاع افغانستان گفته که سازمان‌های تروریستی جهانی در افغانستان فعال‌تر می‌شوند. رییس‌جمهور روسیه در ادامه اشاره‌ای به افزایش تجارت مواد مخدر کرده و افزوده است که بخش بزرگ مواد مخدر جهان در افغانستان تهیه می‌شود. از طرفی، مشاور امنیت […]

در ادامه نگرانی‌های منطقه و جهان مبنی بر وضعیت افغانستان، رییس‌جمهور روسیه با ابراز نگرانی از اوضاع افغانستان گفته که سازمان‌های تروریستی جهانی در افغانستان فعال‌تر می‌شوند.

رییس‌جمهور روسیه در ادامه اشاره‌ای به افزایش تجارت مواد مخدر کرده و افزوده است که بخش بزرگ مواد مخدر جهان در افغانستان تهیه می‌شود. از طرفی، مشاور امنیت ملی هند نیز بر مبارزه علیه گروه‌های تروریستی تاکید کرده و از کشورهای اشتراک ‌کننده در نشست دبیران کشورهای آسیای مرکزی خواسته تا پناهگاهای گروه‌‌های تروریستی در منطقه حذف شوند. در همین‌حال، برخی از کارشناسان اقتصادی، راهبرد کشورهای قدرتمند را برای افغانستان مفید نمی‌دانند.

در ادامه نگرانی‌های ملی و بین‌المللی مبنی بر حضور و فعالیت گسترده گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در پنجمین نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه در مورد افغانستان گفته است که وضعیت افغانستان پس از خروج امریکا بهتر نمی‌‌شود: ″پس از خروج امریکا از افغانستان، سازمان‌‌های تروریستی بین‌‌المللی فعال‌‌تر می‌‌شوند و القاعده نیز در حال تقویت ظرفیت‌‌های خود است.″

آقای پوتین در ادامه افزوده است که درگیری‌ها در دیگر مناطق جهان از اهمیت وضعیت افغانستان نمی‌کاهد و تاکید کرده که ۸۰ درصد مواد مخدر جهان از افغانستان تامین می‌شود: ″تجارت مواد مخدر رو به افزایش است و به نظر من منشاء ۸۰ درصد مواد مخدر جهان از افغانستان است. درگیری‌ هایی که در دیگر مناطق جهان از جمله اوکراین رخ می‌‌دهد، از اهمیت وضعیت در افغانستان نمی‌کاهد″.

همزمان با این، مشاور امنیتی ملی هند در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای منطقه در بر مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرده و از کشورهای اشتراک ‌کننده در این نشست خواسته، تا پناهگاهای گروه‌‌های تروریستی در منطقه را نابود کنند: ″تروریزم به یک تهدید بزرگ در منطقه تبدیل شده است. هیچ کشوری نباید اجازه داشته باشد از خاک افغانستان برای صدور تروریزم و افراط گرایی استفاده کند″.

در همین‌حال، برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند که سیاست کشورهای قدرتمند تاکتیکی و مقطعی است که راهبرد آنان در مورد شهروندان افغانستان مفید واقع نمی شود.

گفتنی‌است که دبیران شورای امنیت کشورهای منطقه در مورد افغانستان افزون بر روسیه به‌عنوان میزبان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان حضور داشتند. اشتراک‌ کنندگان در این نشست بیشتر روی وضعیت امنیتی و چالش‌‌‍های بشردوستانه در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.