سازمان″طبقه بندی جامع امنیت غذایی″ 〈آی پی سی〉 می ‌گوید که تا دو ماه دیگر چهار میلیون کودک و زن در افغانستان از سوتغذیه حاد رنج خواهند برد. این سازمان با نشر گزارشی گفته که افغانستان در زمینۀ سوء‌تغذیه نیاز به مداخلۀ فوری دارد. عوامل اساسی این مشکلات وضعیت اجتماعی- اقتصادی، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی […]

سازمان″طبقه بندی جامع امنیت غذایی″ 〈آی پی سی〉 می ‌گوید که تا دو ماه دیگر چهار میلیون کودک و زن در افغانستان از سوتغذیه حاد رنج خواهند برد.

این سازمان با نشر گزارشی گفته که افغانستان در زمینۀ سوء‌تغذیه نیاز به مداخلۀ فوری دارد. عوامل اساسی این مشکلات وضعیت اجتماعی- اقتصادی، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی وآفات طبیعی، از جمله سیل، خشک‌سالی و زلزله خوانده شده است: ″بیش از ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان از سو تغذیه حاد شدید رنج می ‌برند یا احتمالا از آن رنج خواهند برد. رقم افراد مبتلا به‌سوء‌تغذیه حاد متوسط به بیش از دو میلیون و ۳۴۷ هزار تن می‌‌رسد که بیش از ۸۰۴ هزار تن آنان را زنان باردار و شیرده تشکیل می‌دهند″.

عوامل اصلی کمک کننده به سوء تغذیه حاد عدم مصونیت غذایی شدید خوانده شده و آمده که کودکان ۴۵ تا ۵۵ در صد از خانواده‌‌ها غذای با کیفیت بسیار پایین مصرف کرده‌اند که تنها ۱۶ درصد رژیم غذایی‌ شان تقریبا قابل قبول بوده است.

به گفته این سازمان، ولایت‌‌های بدخشان و پکتیکا از لحاظ سوءتغذیه در فاز چهارم یعنی وضعیت بحرانی قرار دارند. ولایت‌های بادغیس، بغلان، بلخ، فراه، فاریاب، غزنی، غور، هلمند، جوزجان، کابل، کندهار، کاپیسا، کنر، لغمان، لوگر، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پنجشیر، پروان، ارزگان و زابل در فاز سه یعنی در وضعیت جدی از لحاظ افراد مبتلا به سوءتغذیه طبقه بندی شده اند.

به تازگی رییس موسسه پاملرنه با ابراز نگرانی از وضعیت مردم افغانستان گفته که اگر کمک‌‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان، نرسد آنها با خطر مرگ روبه ‌رو خواهند شد. هم‌چنان، سازمان ملل متحد چندی پیش گفته است که نزدیک به شش میلیون تن در افغانستان در یک قدمی قحطی قرار دارند و ۲۸ میلیون تن دیگر در این کشور به‌کمک‌‌های فوری بشری نیازمند‌اند.