پس از تسلط دوباره حکومت سرپرست درافغانستان، اقتصاد این کشور به‌رکود مواجه شد و شماری زیاد از کشورها، کمک های‌شان را کاهش و یا قطع کردند. دراین حال، روزا اتونبایوا فرستاده ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی افغانستان می‌گوید که سطح فقر و مشکلات مردم در افغانستان بسیار بلند […]

پس از تسلط دوباره حکومت سرپرست درافغانستان، اقتصاد این کشور به‌رکود مواجه شد و شماری زیاد از کشورها، کمک های‌شان را کاهش و یا قطع کردند.

دراین حال، روزا اتونبایوا فرستاده ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی افغانستان می‌گوید که سطح فقر و مشکلات مردم در افغانستان بسیار بلند است. وی تاکید کرده‌است که بیش‌ترین کمک‌های بشر دوستانه از سوی کشورهای غربی در افغانستان صورت می‌گیرد. خانم اتونبایوا همچنان بیان کرد که کشورهای غربی خواهان حق کار وآموزش زنان ودختران درافغانستان هستند: ″میزان فقر و تنگدستی در افغانستان بسیار بلند است و وقتی که می‌خواهید برای از بین بردن فقر کمک شود صرف کشورهای غربی در این بخش کمک می‌کنند نه دیگران، برخی کشورهای عربی و دیگران در مناسبت‌های دینی کمک می‌کنند ولی بخش عمده کمک‌های بشر دوستانه از سوی کشورهای غربی صورت می‌گیرد وکشورهای غربی می‌خواهند که حق کار و آموزش زنان ودختران اعاده شود″.

درهمین‌حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که وضعیت بد اقتصادی در افغانستان باعث کاهش درآمد مردم و افزایش بیکاری در این کشور شده‌است. آنان همچنان می‌افزایند که اگر اقدامی برای پایان دادن به این بحران صورت نگیرد، افغانستان شاهد یک بحرانی بزرگی بشری خواهد بود.

این درحالی‌است که سازمان جهانی صحت نیز اعلام کرد که با بودجه‌ بشردوستانه‌ کنونی، احتمال می‌رود که در روز ۲۴ مادر در افغانستان به‌‌دلیل امراض قابل پیش‌گیری، جان بدهند. این نهاد خواستار ۲ میلیارد و ۳۶ میلیون دالر بودجه شده بود و می‌‌گوید که تنها حدود ۱۰۸ میلیون دالر از این مقدار بودجه تامین شده‌است. این نهاد همچنان می‌گوید که برای ارایه‌ خدمات صحی به مردم افغانستان تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۵ میلیون دالر بودجه‌ دیگر نیاز دارد.

 

 

 

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv