رئیس‌ ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش حضور جنگ‌جویان داعش و تحریک طالبان پاکستانی در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. او این موضوع را تهدید بزرگ برای امنیت کشورهای آسیا مرکزی خوانده‌است. با این حال، سخن‌گوی حکومت سرپرست ادعای آقای سردیوکوف را رد کرده و از عدم استفاده از خاک […]

رئیس‌ ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش حضور جنگ‌جویان داعش و تحریک طالبان پاکستانی در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. او این موضوع را تهدید بزرگ برای امنیت کشورهای آسیا مرکزی خوانده‌است. با این حال، سخن‌گوی حکومت سرپرست ادعای آقای سردیوکوف را رد کرده و از عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر دیگر کشورها اطمینان داده‌است.

پیوست به نگرانی‌های کشورهای همسایه و منطقه مبنی بر تبدیل ‌شدن افغانستان به کانون گرم دهشت‌افگنان، یک مقام ارشد نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی گفته که حضور جنگ‌جویان داعش و تحریک طالبان پاکستانی در نزدیکی‌های مرز تاجیکستان با افغانستان افزایش یافته‌است. یک خبرگزاری روسیه به نقل از اندری سردیوکوف نگاشته که تروریستان بین‌المللی و گروه‌های افراطی، از جمله شاخه خراسان داعش و القاعده، تهدید بزرگ برای کشورهای آسیای مرکزی است: «افزایش شمار ستیزه‌جویان شاخه خراسان داعش و تحریک طالبان پاکستانی در نزدیکی مرزهای جنوبی تاجیکستان ثبت شده‌است. حضور جنگ‌جویان خارجی به‌ویژه در شمال افغانستان گسترش یافته‌است و گروه‌های تروریستی کمپ‌های آموزشی ایجاد کرده‌اند که تهدید بزرگ بر امنیت کشورهای آسیای مرکزی است».

آقای سردیوکوف هشدار داد که افزایش مهاجرت‌ها در افغانستان و سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی، زمینه را برای بدترشدن وضعیت کشور فراهم می‌کند. در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه سیاست و امور نظامی می‌گویند که برای پایان ‌دادن به‌ نگر‌انی‌های بین‌المللی، ایجاد یک حکومت مشروع و سهیم‌ ساختن مردم افغانستان در آن ضروری است.

با این حال، سخن‌گوی حکومت سرپرست می‌گوید که ادعاها مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نادرست است. او اطمینان می‌‌دهد که حکومت کنونی اجازه استفاده از خاک کشور در برابر هیچ کشوری را نمی‌دهد.

این در حالی‌است که چند روز پیش، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته بود که حکومت سرپرست روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده‌است. براساس این گزارش، القاعده ۸ مرکز تازه آموزشی در افغانستان ایجاد کرده‌است. در گزارش همچنان آمده بود که شاخه خراسان داعش در افغانستان استراتژی جدید جذب جنگ‌جویان به صفوف خود را در پیش گرفته‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv