افغانستان کشوری پر از فراز و نشیب برای زنان این کشور. زنانی که با چالش‌های گوناگونی مواجه اند و اغلب اوقات بیش از مردان این سرزمین برای زندگی خود و خانواده خود تلاش می‌‌کنند؛ اما از پنج ماه به این سو وضعیت زنان کشوری که در قلب آسیا موقعیت دارد، مبدل به نگرانی اساسی جامعه‌ی […]

افغانستان کشوری پر از فراز و نشیب برای زنان این کشور. زنانی که با چالش‌های گوناگونی مواجه اند و اغلب اوقات بیش از مردان این سرزمین برای زندگی خود و خانواده خود تلاش می‌‌کنند؛ اما از پنج ماه به این سو وضعیت زنان کشوری که در قلب آسیا موقعیت دارد، مبدل به نگرانی اساسی جامعه‌ی جهانی شده است.

دفتر بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در تازه‌ترین گزارش خود بر اساس گزارش دیدبان حقوق‌بشر، از وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان ابراز نگران کرده و گفته است که پس از صدور اعلامیه‌ای اداره‌ی امر بالمعروف و نهی از منکر امارت اسلامی فعالیت‌های ورزشی و دست‌رسی زنان به خدمات صحی به گونه‌ی نگران کننده‌ی کاهش یافته است. سیگار در گزارش خود به متفرق ساختن اعتراض زنان توسط تیراندازی هوایی و جلوگیری از کار زنان در ادارات دولتی و موسسات کمک رسان نیز اشاره کرده است. هم‌چنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، دو هفته پیش دستورالعمل شش ماده‌ای صادر کرده بود که در آن از رانندگان وسایل نقلیه خواسته شده تا تنها زنانی با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند. این در حالی‌است که اداره‌ی امر به معرف و نهی از منکر امارت اسلامی اخیرا در هرات گفته که پیکره‌های که به منظور نمایش لباس در فروشگاه های لباس استفاده می‌شود، باید سرهای شان برداشته شود.