با گذشت بیش از دوسال از حکومت سرپرست در افغانستان، محدویت‌ها علیه زنان در حال افزایش است و این محدودیت‌ها واکنش‌های مختلف جهانی را به‌همراه داشته است. این بار سازمان عفو بین‌الملل با نگرانی از وضعیت زنان می‌گوید که باید برای بیرون رفت از محدودیت‌های دختران از حق آموزش و تامین حقوق آنان در افغانستان، […]

با گذشت بیش از دوسال از حکومت سرپرست در افغانستان، محدویت‌ها علیه زنان در حال افزایش است و این محدودیت‌ها واکنش‌های مختلف جهانی را به‌همراه داشته است.

این بار سازمان عفو بین‌الملل با نگرانی از وضعیت زنان می‌گوید که باید برای بیرون رفت از محدودیت‌های دختران از حق آموزش و تامین حقوق آنان در افغانستان، اقدامی صورت گیرد. عفو بین‌‌الملل بر رعایت حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید کرده‌است.

در همین‌حال، انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر از مسدود ماندن مکتب‌‌های بالاتر از صنف ششم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان بازگشایی دروازه‌های آموزش به‌روی دختران شده‌است. به باور آقای گوترش این ممنوعیت نقض غیرقابل توجیه حقوق‌بشر است و صدمه طولانی مدت برای افغانستان و همچنان به‌رسمیت شناسی حکومت سرپرست فعلی در این کشور دارد.

مقام‌های حکومت سرپرست همواره می‌‌گویند که حقوق زنان را براساس شریعت اسلامی تامین کرده‌اند؛ اما این حکومت در کنار منع آموزش دختران، کار زنان را در اداره‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع کرده‌اند و زنان و دختران همچنان از رفتن به پارک‌های تفریحی، حمام‌‌های عمومی و باشگاه‌های ورزشی منع شده‌اند.

این در حالی‌است که انتونیو گوترش دبیرکل، سازمان ملل متحد هفته گذشته گفته بود که حقوق زنان و دختران افغانستان را در نشست سازمان ملل متحد مورد بحث قرار می‌‌دهند.

 

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv