دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که کمبود بودجه تداوم بیشتر برنامه‌ها را با خطر تعلیق مواجه کرده‌است. این نهاد، همچنان افزوده‌است که با کاهش کمک‌ها وضعیت بدتر خواهد شد. به ادامه افزایش سطح نیازمندی‌ به کمک‌های بشردوستانه‌ در افغانستان، بسیاری از برنامه‌های کمکی به شهروندان‌ کشور با خطر توقف روبه‌رواست. دفتر هماهنگ‌کننده […]

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که کمبود بودجه تداوم بیشتر برنامه‌ها را با خطر تعلیق مواجه کرده‌است. این نهاد، همچنان افزوده‌است که با کاهش کمک‌ها وضعیت بدتر خواهد شد.

به ادامه افزایش سطح نیازمندی‌ به کمک‌های بشردوستانه‌ در افغانستان، بسیاری از برنامه‌های کمکی به شهروندان‌ کشور با خطر توقف روبه‌رواست. دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل “اوچا” اعلام کرد که بسیاری از برنامه‌های کمک‌رسانی در افغانستان به‌دلیل کمبود بودجه در معرض اخلال و مشکل قرار دارند.

اوچا افزود در سال جاری از ۳.۶ میلیارد دالر بودجه‌ مورد نیاز برای کمک‌رسانی در افغانستان تنها ۸۷ میلیون دالر تأمین شده‌است. به گفته‌ این برنامه، ۴ میلیون کودک و زن در افغانستان دچار سوءتغذیه هستند که با کاهش کمک‌ها وضعیت بدتر خواهد شد: «در سال ۲۰۲۳، شرکای بشری در افغانستان دست‌کم به ۳۲.۱ میلیون تن به‌نحوی کمک ارایه کردند. اما در ۲۰۲۴ تنها ۸۷ میلیون دالر از بودجه ۳.۶ میلیاردی برای طرح رفع نیازهای بشردوستانه دریافت شده که ادامه بسیاری از برنامه‌ها را با خطر مواجه کرده‌است. سال گذشته به‌دلیل کاهش بودجه، این سازمان مجبور شد تا کمک‌های غذایی به ۱۸ میلیون شهروند افغانستان را متوقف کند».

از سوی هم، شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که حکومت سرپرست باید در شرایط کنونی که فرصت‌های کاری نیست و کمک‌های خارجی متوقف یا کاهش یافته، برای بهبود وضع اقتصاد مردم در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

این در حالی‌است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان تاکنون تنها ۳ درصد از بودجه مورد نیاز برای مقابله با بحران انسانی در افغانستان را به دست آورده‌است. گوترش همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که حدود نیمی از جمعیت افغانستان در سال جاری نیاز به حمایت و کمک دارند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv