وزارت صحت عامه و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل” یونیسف”از افزایش واقعات مثبت پولیو در کشور نگرانی می کنند. افغانستان از جمله کشور‌های است که پولیو هنوز در آن محو نشده ‌است. پولیو یا فلج کودکان بیماری است که تداوی ندارد و تنها راه جلوگیری آن واکسین کردن کودکان قبل از سن پنج سالگی […]

وزارت صحت عامه و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل” یونیسف”از افزایش واقعات مثبت پولیو در کشور نگرانی می کنند.

افغانستان از جمله کشور‌های است که پولیو هنوز در آن محو نشده ‌است. پولیو یا فلج کودکان بیماری است که تداوی ندارد و تنها راه جلوگیری آن واکسین کردن کودکان قبل از سن پنج سالگی است.

براساس معلومات وزارت صحت عامه از آغاز سال جاری میلادی تاکنون نزده واقعه مثبت پولیو در ولایت‌ های هلمند، کندهار، ارزگان، ننگرهار، کنر و نورستان به ثبت رسیده است. داکتر دستگیر نظری رییس معافیت کتلوی وزارت صحت عامه می گوید که عدم دسترسی بیش از یک میلیون کودک در شماری از ولسوالی ‌های این ولایت‌ ها در جریان کمپاین‌ های تطبیق واکسین پولیو سبب افزایش واقعات مثبت پولیو در کشور شده‌ است.

وی ناامنی را بزرگترین چالش در برابر پروگرام محو پولیو در افغانستان می داند و می گوید که در شماری از ولسوالی ها طالبان مانع تطبیق واکسین پولیو می شوند.

آخرین واقعه مثبت پولیو در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند ثبت شده ‌است. به اساس معلومات وزارت صحبت عامه، در سال دوهزار و شانزده میلادی سیزده واقعه و در سال دوهزار و هفده میلادی چهارده واقعه مثبت پولیو در کشور ثبت شده است.

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل” یونیسف” از مخالفان مسلح دولت خواسته است که مانع کمپاین‌ های تطبیق واکسین پولیو نشوند. مسوولان این نهاد از خانواده‌ها نیز خواسته اند که کودکان ‌شان را در برابر پولیو واکسین کنند.

آگاهان امور صحی می‌گویند که وزارت صحت عامه باید برنامه‌ های آگاهی عامه را در مورد اهمیت واکسین پولیو افزایش بدهد.